Photo: Colourbox.dk

Fransk krølsalat smittede 400 danskere med roskildesyge

Bakterier og mikroorganismer Fødevarer, fisk og landbrug Fødevaresikkerhed

Det var fransk krølsalat, som i starten af april gav mere end 400 danskere roskildesyge. Efterforskningen af sygdomsudbruddet er sket i regi af Den Centrale Udbrudsgruppe, som består af repræsentanter fra Statens Serum Institut, Fødevarestyrelsen og DTU Fødevareinstituttet.

Kilden til de mange alvorlige mavetilfælde, som i starten af april ramte 23 selskaber og mere end 400 danskere, var Lollo Bionda salat fra Frankrig. Det viser resultaterne af den efterforskning, som Statens Serum Institut, DTU Fødevareinstituttet og Fødevarestyrelsen har gennemført i fællesskab i jagten på årsagen til et af de senere års største udbrud af norovirus i Danmark.

Heldigvis reagerede den danske importør hurtigt og tilbagetrak krølsalaten, da firmaet i begyndelsen af april modtog de første meldinger om, at forbrugere var blevet syge. Salaten var solgt fortrinsvis til restauranter og cateringfirmaer. Fordi salaten blev brugt i stort omfang i professionelle køkkener, blev smitten på kort tid spredt til flere selskaber og gæster.

Laboratorieundersøgelser på Statens Serum Institut har vist, at udbruddene skyldes norovirus. Norovirus genogruppe I blev fundet i prøver fra 28 patienter. Yderligere typning af virus fra 22 patienter fra ni af selskaberne har vist, at der var tale om den samme undertype af norovirus (Genotype GI.P2-GI.2), hvilket understøtter, at der er tale om en fælles fødevarekilde. Denne type forekommer sjældent i Danmark.

Symptomerne på norovirusinfektion er også kendt som roskildesyge.

Forbedret analysemetode til undersøgelse af salat

For at finde norovirus har DTU Fødevareinstituttet undersøgt 20 salathoveder udtaget otte forskellige steder. I undersøgelserne er der i ét af salathovederne påvist norovirus i lavt niveau men af samme genogruppe som den, der er påvist hos patienterne.

Norovirus er meget smitsom, og det er muligt at få roskildesyge ved at spise fødevarer, der er forurenet med blot få viruspartikler. Desuden har norovirus en evne til at hæfte sig fast til salatblade. For at kunne påvise norovirus i fødevarer skal den anvendte metode derfor være tilsvarende tilstrækkelig følsom og kunne løsrive og isolere norovirus fra salaten, uden at for meget af salaten kommer med i prøven.

DTU Fødevareinstituttet har under udbrudsopsporingsarbejdet udviklet en forbedret eksperimentel metode, der har løst en del af disse metodeproblemer.

Roskildesyge opstår af den såkaldte norovirus. Virus er meget smitsom og ganske få viruspartikler kan smitte adskillige mennesker.

Læs Fødevarestyrelsens gode råd til, hvordan du undgår norovirus.

Fakta om udbruddet

• Fra mandag den 4. april 2016 og til den 15. april 2016 modtog Fødevarestyrelsen en række henvendelser om sygdomsudbrud med diarré og opkast.
  • I alt 23 selskaber med sammenlagt 412 syge personer blev registreret som en del af udbruddet.
  • Undersøgelser viste, at fællesnævneren for udbruddene var servering af Lollo Bionda-salat af fransk oprindelse.
  • Salaten var primært solgt til restauranter og cateringvirksomheder samt i enkelte mindre detailbutikker.