Undervisere udvikler nyt visuelt alfabet til innovation

To undervisere fra DTU Diplom savnede nogle værktøjer til at lære deres studerende om innovationsprocesser. Det førte til, at de selv gik i gang med et innovativt projekt, hvor de udvikler et visuelt alfabet, som netop kan understøtte innovations- og læringsprocesser.

Det er lektor Mai-Mai Ulrich og adjunkt Villads Keiding, som underviser på diplomingeniørretningen Proces & Innovation, som står bag det nye visuelle alfabet. Alfabetet har fået navnet VINCA, som oprindelig er navnet på et gammelt skriftsprog fra syd-øst Europa.

”Vi lærer jo de studerende om innovationsprocesser, og vi fandt ud af, at det er rigtig svært at forstå, hvad præcis det går ud på. Hvad betyder procesbegrebet? Hvad er en proces? Vi havde altså brug for at finde ud af, hvordan vi kunne få anskueliggjort innovationsprocesser for vores studerende. Og der var det, at vi kom på ideen at udvikle et visuelt alfabet”, fortæller Mai-Mai Ulrich, mens Villads nikker samstemmende.

Symboler og magnetbrikker
Konkret er VINCA et fysisk værktøj, hvor man ved hjælp af et antal brikker med tegn og symboler, kan anskueliggøre forskellige faser i arbejdet med innovation. Brikkerne er udviklet i en magnetudgave, så man let kan bruge dem på en whiteboard.

”VINCA fokuserer på innovation som proces og ikke på resultaterne. Jeg plejer at sige, at man skal tænke innovation som udsagnsord og ikke som navneord. Det er et værktøj, som skal lære de studerende, hvordan de kommer hen til resultaterne”, forklarer Villads entusiastisk.

"Det særlige ved VINCA er, at det tænkt ind i en kreativ kontekst med usikkerhed og kaos, og hvor der også er brug for tid, pauser og refleksion som en del af innovationsprocessen"
Mai-Mai Ulrich, lektor DTU Diplom

Udviklingen af VINCA er langt fra slut. Der udvikles løbende på baggrund af brugernes feedback, og det fører fx. til nye brikker. Og efterhånden som det visuelle alfabet bruges til flere forskellige type af projekter, vil der netop blive behov for flere typer af proces-tegn, mener de to initiativrige undervisere.

Virtuel platform i støbeskeen
Og ambitionerne stopper ikke her, for der er også planer om, at de fysiske brikker og grundtanken i det hele taget, skal overføres til et virtuelt miljø.

”Vi har planer om, at der skal udvikles en virtuel platform, hvor man kan arbejde med VINCA. Her skal man kunne koble beskrivelser på de enkelte processer og videndele med andre, så man på den måde kan arbejde aktivt virtuelt med processerne”, forklarer Villads.

Brugerdrevet innovationsprojekt
Projektet lagde fra land i sommeren 2013, og meget hurtigt blev det til et egentligt innovationsprojekt i regi af Innovationscentret på DTU Diplom.

Udviklingen af VINCA har i høj grad været brugerdrevet på den måde, at de studerende, som er blevet præsenteret for alfabetet, løbende har givet feedback og input til videreudviklingen.

”Vi havde et hold studerende fra Proces & Innovation med på Fyn for at teste VINCA for 800 studerende på UC Lillebælt, som fulgte et tværfagligt tre ugers innovationsprojekt med fokus på samarbejde. Det fik både de studerende og vi rigtig meget ud af”, fortæller Mai-Mai.

Stor interesse blandt potentielle brugere
VINCA bruges i dag løbende i undervisningen på flere kurser på Proces & Innovation.  Men det er ikke kun på DTU Diplom, at de små magnetbrikker med firkanter, pile og tankebobler har fundet vej til whiteboards rundt omkring i lokalerne.

I oktober 2014 indgik DTU-Diplom en aftale med VISIO, videncenter for samarbejdsdreven innovation på UC Sjælland som DTU Diplom har arbejdet sammen med om at udvikle og udbrede VINCA. Det samarbejde udvikler sig og I dag er blandt andre Syddansk Sundhedsinnovation, Vejle kommune, Sorø kommune, Kolding Designskole, UCC og UC Lillebælt med til at afprøve og udvikle VINCA, og  endnu flere interesserede potentielle brugere  har meldt sig på banen.

”Det særlige ved VINCA er, at det tænkt ind i en kreativ kontekst med usikkerhed og kaos, og hvor der også er brug for tid, pauser og refleksion som en del af innovationsprocessen. Og så er det ikke nogen fast model, men skal ses som et alfabet til at beskrive processer. Med VINCA kan man også beskrive elementer og metoder fra de kendte projektstyringsmetoder som fx Prince 2 og Scrum, så der er altså ikke tale om en model”, fortæller Mai-Mai om, hvad der adskiller VINCA fra de konventionelle projektmodel-værktøjer

Udviklingen af det nye visuelle alfabet VINCA er altså stadig i gang, og man kan godt betragte det nuværende produkt som en, ganske vist meget anvendelig, prototype.

Innovationscentret på DTU Diplom understøtter fortsat udviklingen af VINCA, og ser det gerne yderligere udbredt, så endnu flere kan få etableret et fælles sprog i arbejdet med innovationsprocesser. Og det uanset om arbejdet foregår i en kommune, en virksomhed eller på en uddannelsesinstitution.