Holdet med otte studerende og to vejledere fra DTU har netop vundet Racing Aeolus Den Helder 2015 - det uofficielle verdensmesterskab for modvindsdrevne biler, der i år blev afholdt for 8. gang.
DTU-holdet deltog i år med to biler, en der er mekanisk drevet og en der er elektrisk drevet.
Bilerne drives udelukkende af vindenergi; de kører i modvind, mens vindmøllens energi transmitteres direkte ned til hjulakslen.
Der var i år kun svag vind, og det gav ikke de bedste forudsætninger for et godt løb for WinDTUrbineraceren, der er dimensioneret til at køre optimalt ved vindhastigheder helt op til 18 m/sek.
Alligevel lykkedes det - overraskende - at vinde over verdensrekord-indehaveren fra Canada og de øvrige otte hold fra Holland, Tyrkiet og Tyskland, med en hastighed på 62,51 % af vindens hastighed.
‘Canadian Chinook ETS’ blev nummer 2 med 50,05 %, og det tyske hold ’InVentus’ nummer tre med 48,67 %.
Den nyudviklede elektriske bil, der også er designet til højere vindhastigheder end årets 5 - 5,5 m/sek., kunne ikke gennemføre løbet, men fik testet de væsentligste komponenter og kørte som forventet.
DTU 62.51%
Chinook ETS 50.05%
InVentus 48.67%
Baltic Thunder 42.35%
TeamSpirit 40.52%
Anemo VII 39.61%
Devir, ITU RAT 14.55%
Havas Racing Team 49.54% (seperate category)
Han (didn’t drive)
DTU (category for electrical car)