Photo: Colourbox.com

Kødet dominerer den danske aftensmad

Ernæring og kostvaner Fødevarer, fisk og landbrug

Kødet fylder meget på danskernes aftensmadstallerkner i forhold til grøntsagerne. Det viser en undersøgelse af, hvad der hitter på danskerne aftensbord fra DTU Fødevareinstituttet. Retter med hele udskæringer af kylling ligger nummer et blandt de hyppigst spiste aftensmadsretter hos danskere under 35 år, mens folk over 35 år oftest spiser retter med hele udskæringer af svinekød.

Der er stor interesse i at vide, hvad danskerne spiser, og hvordan deres måltidsvaner ser ud. DTU Fødevareinstituttet har analyseret data fra Den nationale undersøgelse af danskernes kost og fysiske aktivitet 2011-2013 (DANSDA) og beregnet, hvilke 20 aftensmadsretter danskerne hyppigst spiser.

Opgørelsen viser, at på førstepladsen hos danskere under 35 år ligger retter med hele udskæringer af kylling som fx stegt kyllingebryst, mens folk over 35 år oftest spiser retter med hele udskæringer af svinekød som fx skinkesnitzel. Diverse gryderetter og retter med hakket kød som millionbøf, pølser og frikadeller indtager også prominente pladser på top 20 listerne.

Forskellige kostmønstre på hverdage og i weekender

Danskere har overordnet forskellige kostmønstre på hverdage og i weekender. Fx bliver det hakkede kød oftest spist i hverdagene, mens bøffer og stege hyppigere bliver spist i weekenden.

Kartofler tilberedes også forskelligt afhængig af ugedagen. Hvor den kogte kartoffel er dominerende på hverdage, står den oftest på stegte eller flødegratinerede kartofler i weekenden.

Balance på tallerkenen mangler

Kostrådene anbefaler, at kød, fjerkræ, æg, ost og sovs fylder 20% på en aftensmadstallerken, mens brød, kartofler, ris eller pasta fylder 40% og grøntsager de resterende 40%. For aftensmåltider, hvor der er spist svine-, okse- eller kalvekød, viser en analyse, at fordelingen ikke lever op til anbefalingen, idet den gennemsnitlige tallerken indeholder 34% kød, 28% grøntsager og 38% kartofler, ris eller pasta.

Gavnligt med mere fisk på menuen

De officielle kostråd anbefaler, at danskere spiser fisk mindst to gange om ugen som hovedret og derudover som fiskepålæg flere gange om ugen.

DTU Fødevareinstituttets beregninger viser, at det samlede fiskeindtag for børn og voksne er på henholdsvis 6% og 10% af de undersøgte aftensmåltider. Det svarer til, at mange ikke engang spiser fisk til aftensmad én gang om ugen. Fra et ernæringsmæssigt synspunkt ville det være gavnligt at sætte fisk på menuen oftere.

Danskernes hyppigst spiste retter er nærmere beskrevet i en e-artikel: Populære retter til danskernes aftensmad (pdf).

I beregningen af de mest populære retter er data brugt fra DANSDA-undersøgelsen, hvor 3.806 deltagere har registreret alt, hvad de har spist og drukket i løbet af syv dage. Dermed er data indsamlet om mere end 26.000 aftensmåltider.

De officielle kostråd kan findes på Fødevarestyrelsens hjemmeside.