Martin Meedom Nielsen

Professor ved DTU Fysik får toppost ved europæisk røntgenlaser

Fysik Analytisk og teoretisk kemi Materialer Lasere

Professor Martin Meedom Nielsen fra DTU Fysik er blevet valgt som formand for den europæiske fri elektron laser facilitet (XFEL), der er under opbygning i Hamburg. Næstformand bliver Lars Börjesson.

På et møde den 25. og 26. juni udnævnte rådet for den europæiske XFEL en ny formand og næstformand. Deltagerne stemte for Martin Meedom Nielsen fra DTU Fysik som formand og Lars Börjesson fra Chalmers University of Technology i Göteborg, Sverige, som næstformand. Begge vil tjene to år ad gangen.

Direktørerne for den europæiske XFEL Massimo Altarelli og Claudia Burger lykønskede den nyvalgte formand og næstformand:
- Vi ser frem til at arbejde med Martin og Lars og føre vores spændende projekt videre mod afslutningen. Begge er erfarne videnskabsmænd, hvis bidrag vil hjælpe os med at bygge et anlæg, der vil åbne op for unikke forskningsmuligheder til vores fremtidige brugere.

Martin Meedom Nielsen er professor i fysik på DTU. Som en førende forsker ved NEXMAP sektionen på DTU Fysik, foregår meget af hans forskning ved brug af fri elektron lasere. Hans gruppe har været banebrydende for flere metoder til tidsopløste strukturelle studier af kemiske reaktioner og molekyler i opløsning.

Börjesson er Vice President for Chalmers University, og professor i spidsen for en forskergruppe i faststoffysik, der udnytter neutron-og røntgenspredning. Han er også formand for European Spallation Source (ESS) styringskomité og var indtil for nylig formand for bestyrelsen for MAX IV Laboratoriet, en høj-brillans synkrotron lyskilde, der er under opførelse ved siden af ​​ESS i Lund.

Læs den oprindelige nyhed