Kronprinsesse Mary indviede kollegie i Lyngby

Kronprinsesse Mary sendte balloner til himmels, da DTU fejrede den officielle indvielse af Hempel Kollegiet, DTU.

DTU bød den 13. september H.K.H. Kronprinsesse Mary velkommen, da hun lagde vejen forbi Lyngby Campus for at deltage i indvielsen af det nye kollegie - Hempel Kollegiet, DTU.

Internationale og danske studerende stod klar i deres fælles kollegiekøkken for at møde Kronprinsesse Mary, da hun blev vist rundt på kollegiet. Nysgerrigt spurgte Kronprinsessen til, hvordan de studerende enes om at dele køkkenet.

Mary taler med Hempel Kollegiets beboere. Foto: Bax Lindhardt

Hempel Kollegiets 200 værelser og køkkener er møblerede og fuldt udstyrede, hvilket letter boligjagten for såvel internationale og danske studerende. Under rundvisningen på kollegiet mødtes Mary også med en landsmand, den australske studerende Clair Lewis, som fremviste sit værelse for Kronprinsessen.

Foto: Bax Lindhardt

Den australske studerende, Clair Lewis, viser Mary sit værelse, hvor der er udsigt til egeskoven, der omslutter kollegiet. Foto: Bax Lindhardt

Opførelsen af Hempel Kollegiet, DTU blev muligt som følge af en generøs donation fra Hempel Fonden. DTU’s rektor Anders Bjarklev sagde i sin tale ved indvielsen:

”Vi er beærede og taknemmelige for, at Hempel Fonden valgte DTU som modtager af denne unikke donation. Når DTU har mulighed for at tilbyde boliger til studerende fra Korea, Malaysia, Portugal eller Frankrig, så kan vi nemmere tiltrække dem og tilbyde dem ikke blot et fremragende akademisk ophold, men også et socialt og livligt miljø med både danske og internationale studerende, hvor de kan skabe netværk for samtaler, fester og venskaber. Det kan også blive deres netværk for fremtidige projekter, udvekslinger og jobs.”

Foto: Bax Lindhardt

Rektor Anders Bjarklev (tv.) og Richard Sand, formand for Hempel Fonden (midten) taler med Kronprinsesse Mary under indvielsen. Foto: Bax Lindhardt

Formanden for studenterorganisationen Polyteknisk Forening, Mette Bybjerg Bock, bød de nye beboere velkommen på Lyngby Campus og hun glæder sig til at se, hvilken kultur det nye kollegie udvikler:

”Studerende ved DTU bor på forskellige kollegier, men fælles for dem er følelsen af samhørighed gennem de traditioner og events, som hvert kollegie har. Disse traditioner er virkelige vigtige. Men de kommer ikke af sig selv. I starten skal der arbejdes for at skabe de store øjeblikke, og jeg håber, at I har lysten til det. Til alle jer, der netop er flyttet ind: Nyd det. Der vil være tider, hvor I bliver irriterede og har lyst til at flytte, men I vil også få mange aftener, hvor I laver mad og ser film sammen og får det rigtigt skægt.”

Foto: Bax Lindhardt

De studerendes formand, Mette Bybjerg Bock, glæder sig til at se, hvordan Hempel Kollegiet udvikler sin egen kultur og profil blandt DTU's kollegier på Lyngby Campus. Foto: Bax Lindhardt

Indvielsen blev markeret ved, at Kronprinsesse Mary med en stor, gylden saks klippede en klase af grønne, bionedbrydelige balloner fri.

Foto: Bax Lindhardt

Rektor Anders Bjarklev og Kronprinsesse Mary følger ballonernes færd op i den regnvåde himmel. Foto: Bax Lindhardt

Foto: Bax Lindhardt

Selvom vejret drillede, var det ikke noget, der ødelagde det gode humør. Foto: Bax Lindhardt

Fakta om Hempel Kollegiet, DTU

• Hempel Kollegiet, DTU er 7.400 m² stort og ligger i den vestlige kant af DTU Lyngby Campus og er indrammet af 50 år gamle egetræer.
  • Byggeriet er organiseret i tre klynger, der hver især består af to bygninger med 12 og 13 boliger i henholdsvis 2 og 3 etager. Arkitekturen tager udgangspunkt i at de studerende både skal have plads til at fordybe sig i deres studier og plads til at dyrke små og store fællesskaber på kollegiets område, samtidig med at de indgår som en aktiv del af DTU’s studenter og campusfællesskab. Derfor er der arbejdet med forskellige niveauer af fællesskaber inde såvel som ude.
  • De tre U-formede bygningsklynger orienterer alle mod et fælles grønt areal med fælles adgangsvej, der snor sig gennem området mellem mindre haverum med forskellig identitet til ophold tættest på
    bygningerne og de store, åbne fællesterrasser.
  • De studerende har fælles adgang til studieboligerne via åbne udvendige trapper og opholdsterrasser med det formål at styrke den sociale aktivitet og mødet mellem de danske og internationale studerende der bor side om side på Hempel Kollegiet, DTU.
  • På hver etage deler 12 studerende køkken og studielounge samtidig med at de deler stor fælles terrasse med de 12 naboboliger.

Fotos: Kontraframe

Foto: Kontraframe