Hans Otto Kristensen

Hans Otto Kristensen ny leder af Maritime DTU

Hans Otto Kristensen er tiltrådt stillingen som leder af DTU’s maritime center, Maritime DTU, d. 1. oktober.

Af Lisbeth Lassen

Hans Otto Kristensen vender tilbage til den institution, hvor han både har fået sin oprindelige uddannelse som skibsingeniør i 1979, og hvor han ad flere omgange har forsket og undervist. Den 1. oktober tiltrådte han nemlig stillingen som leder af DTU’s maritime center, Maritime DTU. Hans Otto Kristensen kommer fra en stilling som konsulent med speciale i skibskonstruktion, og det er en faglig profil med en bred og mangeårig erfaring, som DTU nu får tilbage i sin havn.

Som leder af Maritime DTU fortæller Hans Otto Kristensen, at han både ser frem til de mange nye opgaver på området, og til at undervise kommende skibsingeniører igen:

"Jeg får mulighed for at bruge min tekniske tilgang til skibe til konkrete projekter, for eksempel i sammenhæng med beregningsmetoder til at vurdere transportskibes miljøvenlighed. Men jeg får også mulighed for at bruge min erfaring fra branchen til at undervise. Den erfaring har jeg tit fået at vide fra de studerende, at de er glade for at få del i. Det er jo det, vi kan på DTU: at gøre teorien konkret.”

Maritime DTU har en unik opgave

Hans Otto Kristensen står nu i spidsen for at føre et center videre, som har en helt unik opgave; nemlig at samle alle de mange maritime kompetencer som findes på DTU og målrette kontakten udadtil. Maritime DTU, som blev etableret 1. maj 2014, har til opgave at fokusere på de maritime aktiviteter på universitetet inden for uddannelse, forskning, innovation og forskningsbaseret rådgivning til Det Blå Danmark.

Flere institutter bidrager til aktiviteterne, især DTU Mekanik, DTU Management og DTU Transport samt DTU Kemiteknik, DTU Elektro, DTU Aqua og DTU Space. Maritime DTU fungerer som et samlet kontaktpunkt på universitetet overfor den maritime industri, DTU-institutter og studerende.

Hans Otto Kristensen afløser Ingrid Marie Vincent Andersen som leder af Maritime DTU. Hans Otto Kristensen er ansat som leder af Maritime DTU frem til 31. maj 2016. Han har været ansat på DTU som seniorforsker fra 2007 til 2012, og fra 2000 til 2010 som adjungeret professor.