Dan Høgdall, (tv) ph.d.-studerende fra Københavns Universitet fra POC Solutions (vinderen), Anna Mee Allerslev, borgmester for Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen i Københavns Kommune og René Nørgaard, Director Arla Foods HOCO - Global Categories and Operations. Foto: Chris Linde

Ny metode til tidligere diagnosticering af kræftsygdomme er kåret som årets idé

Der er DTU-iværksættere med i fem ud af seks kategorivindere i årets Venture Cup Idea Competition. Blandt vinderne er start-up-virksomheden POC Solutions, der løber med årets bedste idé.

Fredag den 29. januar blev start-up-virksomheden POC Solutions kåret som vinder af Venture Cup Idea Competition på Københavns Rådhus. Her kæmpede 24 udvalgte hold fra landets universiteter om at vinde den mest banebrydende og innovative idé.

Bag POC Solutions står bl.a. Winnie E. Svendsen, lektor ved DTU Nanotech og Dan Høgdall, ph.d.-studerende fra Københavns Universitet, der har udviklet en chip, der skal hjælpe med at analysere og i sidste ende diagnosticere visse kræftsygdomme tidligere end i dag. Med prisen følger en check på 25.000 som overall vinder og yderligere 10.000 kr som kategorivinder. Ifølge Winnie E. Svendsen skal pengene bruges til at kickstarte firmaet og lave den første ’go-to market’-strategi:

Vi har fat i en god idé
”Prisen betyder rigtigt meget for vores start-up virksomhed. Den giver os en vigtig anderkendelse af, at vi har fat i en god idé, og at vi nu kan gå videre med at udvikle en forretningsplan og få virksomheden til at blomstre.”

Den prisvindende idé går ud på, at man tager en prøve fra f.eks. urin eller spyt og måler indholdet af såkaldte exosomer, der er små blærer, der udskilles fra celler i kroppen til blodet. Et forhøjet indhold af exosomer - særligt i urinen - kan nemlig være tegn på forskellige typer kræft.

Advarer om begyndende kræft
I dag er det både dyrt og tidskrævende at undersøge indholdet af exosomer, men med den nye chip, som POC Solutions udvikler, er det muligt at tjekke tallene på stedet. Desuden kan chippen bruges ved præ-screeninger, hvor den vil kunne advare om begyndende kræft i for et eksempel bugspytkirtlen.

Udover prisen for bedste idé, kårede en jury bestående af professionelle erhvervsfolk og iværksættere, også en vinder inden for fem andre kategorier: Cleantech & Environment, Product & Technology, Social Entrepreneurship, Web & Mobile og FinTech.

Her er vinderne:
Cleantech & Environment - HP Now - DTU