Foto: Joachim Rode

Erfaren forsker og leder ny prorektor på DTU

Direktør for DTU Compute Rasmus Larsen har været leder på DTU siden 2001, og fra 1. februar bliver han universitetets nye prorektor.

DTU har med virkning fra 1. februar 2017 ansat professor Rasmus Larsen som prorektor. Han kommer fra en stilling som institutdirektør på DTU Compute.

”Det er i disse dage præcis to år siden, at jeg med glæde kunne præsentere professor Rasmus Larsen som ny institutdirektør på DTU Compute. Og i dag kan jeg med lige så stor glæde præsentere ham, som DTU’s nye prorektor, ” siger DTU’s rektor, Anders Bjarklev, i forbindelse med udnævnelsen.

Rasmus Larsen er civilingeniør og ph.d. fra DTU. Han har efter en ansættelse ved Novo Nordisk været lektor, professor og senest institutdirektør ved DTU's Institut for Matematik og Computer Science, DTU Compute. Han har været leder på DTU siden 2001.

En internationalt anerkendt forsker

”Rasmus Larsen personificerer alt det som er vigtigt for en prorektor på DTU. Han er en internationalt anerkendt forsker, han er en erfaren og dygtig underviser, og han er en dygtig leder med indsigt i alle DTU’s fire hovedområder, forskning, uddannelse, forskningsbaseret rådgivning og innovation. Jeg glæder mig til samarbejdet,” siger Anders Bjarklev.

"Rasmus Larsen er en dygtig leder med indsigt i alle DTU’s fire hovedområder, forskning, uddannelse, forskningsbaseret rådgivning og innovation"
Anders Bjarklev, rektor

Selv siger Rasmus Larsen om sin udnævnelse til prorektor:

”Jeg har altid lagt vægt på at arbejde i en organisation med den nødvendige åbenhed og vilje til på alle niveauer at arbejde på tværs af fagligheder. Det vil jeg også fokusere på som prorektor. En afgørende nøgle til succes for DTU’s virke ligger efter min opfattelse i evnen til at arbejde på tværs af discipliner inden for universitetet og dets alliancepartnere.”

Forsknings- og uddannelsesportefølje skal fortsat udvikles

”Dansk industris evne til at fastholde videnbaserede arbejdspladser er en helt afgørende forudsætning for at opretholde den danske velfærdsmodel. Derfor må DTU fortsat udvikle sin forsknings- og uddannelsesportefølje, så dansk industris behov for vidensopbygning og veluddannede ingeniører tilgodeses. Parallelt hermed skal skabelsen af nye virksomheder baseret på teknologisk indsigt understøttes aggressivt,” siger Rasmus Larsen.

”Jeg forventer som prorektor aktivt at stå på mål for DTU og tage del i den offentlige debat i forhold til de samfundsudfordringer, hvor DTU’s forskning, uddannelser, forskningsbaserede rådgivning og innovation kan gøre en forskel.”

Rasmus Larsen er en internationalt anerkendt forsker i statistisk billedanalyse. Som forsker og forskningsleder har han bragt sit fag i spil i store satsninger indenfor geovidenskab, sundhedsteknologi, fødevareteknologi, produktionsteknologi og materialeforskning.

Han har som forsker og forskningsleder skabt resultater i samarbejder på tværs af fag og i samarbejder med såvel små som store virksomheder og institutioner. Som underviser og forskerskoleleder har han været med til at uddanne et meget stort antal kandidater.