Oi-X winner 2016

Tværfaglighed og kreativitet i OiX-finalen

Forårets Oi-X finale fyldte DTU Skylab med studerende fra flere danske universiteter og et stærkt felt af danske erhvervsfolk. Det blev en avanceret løsning udi renhold af toiletter på festivalpladser, som vandt og fire studerende modtog 1. præmien på 30.000 kr.

Et team med tre studerende fra Ålborg Universitet og én fra ITU gav med deres vinder projekt: ´Impoopments – effective predictive cleaning service´ publikum et smil på læben og garvede festivalgæster minder om lange toilet-køer krydret med en kedelig dunst af efterladenskaber. Løsningen, som kobler big data om folks færden på festivallen fra Roskilde Festival Appen, et sensor-system i toiletkummen og et online toilet-tilfredshedsbarometer var årets OiX-finale vinder. Ideen kan være med til at øge hygiejnen på danske festivaller og frigive ressourcer til de frivillige i fremtiden.

Årets finale med højt niveau
Virksomheden IBM havde - sammen med Danske Bank, Siemens og KMD - stillet én af fire OiX-udfordringer som 60 studerende har arbejdet målrettet med de sidste måneder.  Den tog afsæt i Roskildefestivallen og dommer Urs Schuppli, Business Development Excecutive hos IBM, var glad for at opleve de unges stærke faglige niveau.

”Niveauet i finalen var høj i år og de vindende projekter lå i en liga, der bød på interessante løsninger med et tvist af nytænkning. Vi synes, det er væsentligt at være med til at bidrage til uddannelsen af disse fantastiske unge mennesker og sikre at talenter bliver udviklet, så vi også i fremtiden kan få stærke kandidater ud i de danske virksomheder.”

Studerende og virksomheder arbejder tværfagligt
De studerende i årets OiX-forløb havde en bred faglighed med deltagelse fra DTU, AAU-CPH og ITU. Oi-X giver netop de studerende unikke muligheder for at arbejde på tværs af fagligheder med konkrete udfordringer internationale virksomheder byder ind med. De har arbejdet i teams og har over én weekend brugt krudt på at komme op med innovative løsninger, hvor teknologisk viden, markedsundersøgelser og forretningsplaner er nøgleord.

”Jeg fik i Oi-X forløbet lov til at arbejde intenst sammen med en gruppe og udvikle en ide, helt fra starten. Vi havde mange og lange brainstorming sessions, hvor de forskellige studieretningers tilgang til problemerne blev ret åbenlyse. Det var godt at blive udfordret på ens egen opfattelse af, hvad der er vigtigt og muligt,” fortæller DTU-studerende Andreas Sørensen, der løb med 2. pladsen for ideen om en app, der skal hjælpe studerende med at træffe de rette studievalg frem mod et kommende job.

Vinderne af OiX-finalen

"Niveauet i finalen var høj i år, og de vindende projekter lå i en liga, der bød på interessante løsninger med et tvist af nytænkning."
Urs Schuppli, Business Development Excecutive hos IBM

1. pladsen: Impoopment – Cathrine Winther, Andreas Vang Olsen, Mia Greve Jensen og Donatas Gruodis;

2. pladsen: UNIflix – Andreas Sørensen, Jacobo Lansac og Robert Lyck;

3. pladsen: Just in Time – Jens Christian Brøndum, Kristoffer Nærland, Anders Vogt, Helena Krüger, Oliver Nybroe og Anna Lundholm-Andersen

Læs mere om Oi-X www.oi-x.dtu.dk og find løsningerne på OiX-blog www.oixblog2016s.wordpress.com

Yderligere information
Projektleder Krestine Mougaard, DTU Skylab, tlf. 9351 1093, kmou@dtu.dk