Foto: Mikal Schlosser

Rekordhøjt optag på DTU

Selvom der er adgangskvotienter på stadigt flere af DTU’s uddannelsesretninger, er antallet af optagne ansøgere vokset med 8 procent sammenlignet med 2013.

1.977 ansøgere har i dag modtaget besked om, at de er blevet tilbudt en studieplads på en af DTU’s 33 uddannelsesretninger. Det er en stigning på knap 8 procent i forhold til sidste år.

Optaget af nye studerende på DTU’s civilingeniøruddannelse er vokset med 3 procent i forhold til 2013. På de uddannelsesretninger på diplomingeniørstudiet, som DTU har omlagt ifm. fusionen mellem DTU og Ingeniørhøjskolen i København, er optaget øget med ikke mindre end 13 procent. Det er første år, at DTU optager studerende på den nyudviklede diplomingeniøruddannelse.

I alt modtog DTU næsten 6.000 ansøgninger, hvoraf 2.294 var førsteprioritetsansøgninger.

På grund af de seneste års konstante stigninger i ansøgertallet er der nu adgangskvotient på 23 af DTU’s 33 uddannelsesretninger. Ansøgere skal således have et gennemsnit på langt over 9 på de mest søgte uddannelsesretninger. De retninger, der kræver det højeste gennemsnit, er Design og Innovation samt Medicin og Teknologi med 9,7.

"På grund af den store søgning til visse retninger og erhvervslivets behov for flere ingeniører har vi udvidet antallet af studiepladser og optaget flere studerende end planlagt på udvalgte retninger," siger Martin Vigild, dekan for bacheloruddannelser og studiemiljø på DTU.

”Vi glæder os til at tage imod de mange nye studerende, som fra første dag bliver en del af et helt unikt og internationalt studiemiljø, hvor både faglighed og campusliv er i topklasse,” siger han.

En vigtig årgang
Allerede før de nye studerende påbegynder deres studie på DTU, hviler opmærksomheden på dem.

”Ingeniører er personer, som, via deres uddannelser, bliver eksperter i at løse komplekse problemer med konkrete løsninger, hvad enten det drejer sig om Danmarks energimæssige udfordringer eller fødevaresikkerhed. Det er en evne, som både politikere og erhvervslivet i den grad efterspørger, og derfor skal de kommende studerende være klar over, at de nu hører til blandt dem, som samfundet regner med. Det er dem, der skal finde fremtidens løsninger,” udtaler Martin Vigild, og tilføjer:

"En ingeniøruddannelse er i den grad samfundsrelevant og brugbar - og så giver den et sjovt og udfordrende studieliv.”
De nye studerende har første undervisningsdag mandag den 1. september.

Hvis man er en af dem, som ikke fik sit studieønske opfyldt, kan man få et overblik over, hvor der stadig er ledige pladser på DTU her: www.dtu.dk

Adgangskvotienter på DTU, juli 2014