Foto: Torben Buus Hansen

Musik skal skabe nye muligheder i sundhedssektoren

Musik sætter ikke kun gang i en fest. Den lindrer stress, depressioner og søvnbesvær. En ny hvidbog om musikkens velfærdsteknologiske potentiale guider sundhedspersonale, forskere og virksomhedsledere gennem musikkens muligheder.

Perspektiverne i at bruge musik i sundhedsvæsenet er lovende. Det viser en ny omfattende hvidbog om musikkens velfærdsteknologiske muligheder inden for lyd.
Her viser forskning, at beroligende musik kan reducere smerte og angst inden en operation og ved behandling af kræft, ligesom den kan lindre de fleste symptomer for patienter med Parkinsons sygdom og dæmpe gener ved depression, stress og søvnløshed.

Bag hvidbogen står innovationsnetværket Dansk Lyd, der fungerer som samlingspunkt for forskningsmiljøer, virksomheder og professionelle inden for lyd. Netværket har sekretariat på DTU Compute, der vil bruge resultaterne til at koble den fremtidige forskning sammen med de samfundsmæssige udfordringer.

Hvidbogen er forfattet af psykolog Line Gebauer fra Aarhus Universitet og professor Peter Vuust, Det Jyske Musikkonservatorium og hjerneforsker ved Aarhus Universitet, i samarbejde med virksomhederne Widex, SoundFocus og DKsystems.

Populært at bruge musik
”Det er meget populært at bruge musik på hospitaler. Men det nytter ikke, at købe en CD på apoteket og tro, at musikken kan helbrede. Der er mange muligheder i musik, men det er vigtigt at vide, hvorfor musikken virker. Derfor har vi kigget på, hvilke hjernemekanismer, der er på spil, når man hører musik,” siger Peter Vuust.

Hvidbogen samler dokumentation fra 250 studier fra hele verden og giver et overblik over, hvordan hjernen reagerer på forskellige former for musik, og hvilken dokumentation og effekt det har at bruge musik til at helbrede fysiske, psykiske, somatiske lidelser samt stress og generel velvære.

Hvidbog skal skabe nye muligheder
”Vi håber, at hvidbogen kan styrke den danske lydsektor, hjælpe udbredelsen af musik i sundhedssektoren i Danmark og internationalt og være med til at give sundhedspersonale, forskere og virksomhedsledere et overblik over, hvor der mangler forskning, og hvor der er god evidens for, at musikken virker,” siger lektor Jan Larsen på DTU Compute og direktør for Innovationsnetværket Dansk Lyd.

Han vurderer, at hvidbogen vil få stor betydning for DTU’s sektion for Kognitive Systemer, hvor ca. 45 ansatte arbejder med at forstå informationsbehandling i samspillet mellem mennesker og computere.

Forskerne bag hvidbogen præsenterer resultaterne ved et temamøde den 27. februar i Odense i samarbejde med Welfare Tech, Syddansk Sundhedsinnovation, Patient@home og Dansk Lyd. Hvidbogen vil være tilgængelig via Dansk Lyds hjemmeside samme dag.

Kontaktpersoner:
Professor Peter Vuust, Det Jyske Musikkonservatorium