Fem DTU-studerende udvalgt til prestigefyldt studietur

Fem DTU studerende deltager i disse dage i en prestigefyldt studietur i Kina. Det tre uger lange ophold er resultat af en ny samarbejdsaftale mellem DTU og den kinesiske teleoperatør, Huawei.

Sidst i juni rejste fem DTU-studerende fra København til Beijing. De er alle særligt udvalgt til at deltage i en prestigefyldt og tre uger lang studietur til Kina arrangeret af den kinesiske teleoperatør, Huawei.

Turen er et resultat af et nyt samarbejde mellem DTU og Huawei, der har indgået en lignende aftale med AAU, som også har fem studerende med på turen. På verdensplan deltager 20 lande og 70 universiteter i Huaweis samarbejdsprogram, som de har døbt ’Telecom Seeds for the Furture’.

Ifølge Huawei er formålet med Telecom Seeds for the Future at bygge bro mellem det, de studerende lærer på universiteterne, og de evner, som erhvervslivet efterspørger. Desuden ønsker man at fremme interessen og forståelsen for telekommunikationssektoren samt at give de studerende et unikt indblik i kinesisk kultur.

De fem heldige DTU-studerende er: Alexander Victor Tietgen Bardram, Jakob Thrane, Rasmus Emil Honoré, Niklas Larsen og Jesper Wass.

Sidstnævnte ser det som en enestående mulighed for at opleve den teknologiske kultur uden for Danmarks grænser:

”Kina er blandt de førende producenter af teknologi på verdensplan, og derfor er det essentielt for min uddannelse at få oplevelser derfra. Efter min mening er Huawei-produkter, noget af det bedste på markedet, og derfor er det særligt interessant at få indblik i organisationen, og hvad der ligger bag udviklingen af disse produkter,” fortæller Jesper Wass, der studerer Netværksteknologi og IT på DTU.”

Og der er ligeledes store forventninger til samarbejdet hos Huaweis landechef, Xiao BinBing:

”Huawei investerer massivt i innovation, og alene i Europa forventer vi at fordoble antallet af medarbejdere, der arbejder med innovation inden for de kommende tre år. Vi ønsker derfor at bidrage til at udvikle vores talenter inden for teleindustrien, og jeg er stolt over at sende 10 udvalgte studerende til Kina allerede i år. ’Telecom Seeds for the Future’ skal styrke samarbejdet mellem Kina og Danmark, og det ser vi meget frem til, ” siger han i en pressemeddelelse.

De fem studerende er tilbage i Danmark på torsdag.