Som et af de første danske universiteter er DTU blevet institutionsakkrediteret. Foto: Stamers Kontor

DTU får myndighed til selv at følge uddannelserne

Som et af de første danske universiteter er DTU blevet institutionsakkrediteret og får dermed ansvar for selv at kvalitetssikre og -udvikle alle eksisterende uddannelser. Danmarks Akkrediteringsinstitution har nøje gennemgået universitetets kvalitetssikringssystem og fundet det så velfungerende, at der de næste seks år ikke vil være behov for ekstern kontrol af det system, der understøtter kvaliteten af universitetets uddannelser.

I de seneste par år har der været arbejdet intenst på at beskrive DTU’s system til at sikre kvalitet og relevans af universitetets diplom, bachelor- og kandidatuddannelser. Akkrediteringsinstitutionen har gennemgået hele processen, fra den overordnede ledelsesdialog, over anvendelse og opfølgning på evalueringer til den løbende kontakt med aftagerne af kandidaterne, som skal sikre uddannelsernes relevans.

Når der fremover oprettes nye uddannelser, skal DTU dog som alle andre fortsat søge prækvalificering i hvert enkelt tilfælde, men der vil alene være fokus på, om den nye uddannelse opfylder et relevant behov på arbejdsmarkedet.

Dekan Martin Bendsøe er naturligvis tilfreds med udfaldet af akkrediteringsprocessen:

”Institutionsakkrediteringen er et kvalitetsstempel. Den viser, at vi har et velbeskrevet, velbegrundet kvalitetssikringssystem, som fungerer i praksis – kort sagt, at vi arbejder topprofessionelt med uddannelsen af nye ingeniører til samfundet. Man kan også sige, at DTU løbende har foretaget den dimensionering, som nu efterlyses fra politisk side.”