Foto: Ditte Valente

DTU’s største festivalsucceser er stadig på Roskilde

Flere af de festivalopfindelser, der gennem årene er udviklet via DTU’s samarbejde med Roskilde Festival, lever fortsat i bedste velgående. I år vil DropBucket, Volt og PeeFence være massivt tilstede.

Det er 7. gang, at DTU sender ingeniørstuderende til Roskilde for at udvikle løsninger til festivalen - og mens et nyt kuld tester apparater til energivenlig køling, måler på hygiejne og afvikler problemer med urinstøv, er der nogle evergreens fra tidligere år, som stadig er så populære blandt festivalgæsterne, at de igen er at finde på hele festivalen.

Både det mobile pissoir PeeFence, den bæredygtige engangsskraldespand DropBucket og det mobile batteri Volt, er udtænkt af DTU-studerende og testet på festivalen. I dag er alle tre produkter endt ud i veletablerede virksomheder, som fortløbende gør livet lettere for festivalgængere i hele Europa. I år er produkterne endnu mere synlige end nogensinde før på Roskilde Festival.

Et pissoir til hegn
Det er et uvægerligt vilkår for de mange kilometer hegn på festival, at de bliver omdannet til pissoirs, efterhånden som mandlige festivalgængere går mere og mere ’i hegnet’. For tre år siden afprøvede holdet bag PeeFence en enkelt prototype i backstageområdet af festivalpladsen – en 1,5 mm tynd plasticmåtte foldet op i en spiral i bunden og tilsat et afløb.

Året efter investerede festivalen i 12 styks, siden blev det 200, og i år har Roskilde Festival investeret i 400 PeeFences, som dækker hegn over hele campingområdet.

Tuborg samarbejder med DropBucket
En anden festivalfavorit, som DTU-studerende står bag, er DropBucket – den bæredygtige pap-skraldespand, som kan stilles op når nødvendigt og smides ud sammen med dens indhold. Skraldespanden blev testet på festivalen i 2013, og foruden at have vundet den prestigefyldte Red Dot Award for Best Design i 2015, er den at finde på dette års festival i massivt omfang.  

De to kvinder bag opfindelsen har indgået et officielt samarbejde med Tuborg, som vil uddele 4000 Dropbuckets under festivalen som led i en oplysningskampagne om affaldshåndtering og ansvarlighed.

Det mobile batteri
Løsningen på snapchattende, instagrammende og sms’ende festivalgængeres problem med et tømt mobilbatteri er Volt. Endnu en innovation fra DTU-studerende, som tilbage i 2012 blev testet på kun 500 kunder.

I 2015 købte 30.000 gæster det lille smarte Volt-batteri, som man afhenter opladt og bytter ud med et nyt, når det er fladt. I år regner Volt med, at det tal når op omkring 40.000. Der bliver etableret 16 faste ladestationer på hele campingområdet, hvor ejerne af et Volt-batteri kan få ny strøm uden at indlevere sin telefon til opladning, og 10 mobile stationer, som opsøger camps og bytter Volt-batterierne ud.