Andreas Okholm måler vinden ved Kråkenes Fyr i Norge, der skulle være det mest blæsende sted i Skandinavien. Foto: Vaavud

Vaavud - en start-up med vind i sejlene

Software og programmering Entreprenørskab Innovation og produktudvikling

Fra universitetsprojekt til startup-virksomhed: Mød Andreas Okholm, vindekspert og ingeniør fra vindmålerudvikleren Vaavud.

Technologist (DTU's internationale magasin) har besøgt den tidligere DTU-studerende Andreas Okholm for at følge op på den vindmåleridé, han fik for fire år siden, og som siden har udviklet sig til en hurtigt voksende startup-virksomhed med navnet Vaavud. Vaavud er et intelligent meteorologisk dataindsamlingssystem. Dette spin-off-koncept, der udspringer fra DTU, gør det muligt at anvende data, som er indsamlet ved hjælp af smartphones, til at få mere nøjagtige vejrudsigter. Vaavud-teamet slog sig for nylig ned i et startup-virksomhedsmiljø også kendt som Founders House, hvor de deler kontor med 28 andre lovende unge virksomheder.

Hvem står bag Vaavud?

"Vi er tre stiftere: Thomas Helms er CEO, Maria Koerner Nissen er CFO og har ansvaret for det økonomiske, og jeg er CTO. Kort sagt tager jeg mig af alt det tekniske."

Hvad er din baggrund?

"Jeg har en kandidat i Konstruktion og Mekanik fra Danmarks Tekniske Universitet. Men det var allerede, mens jeg var i gang med min bachelor i Design og Innovation, at jeg begyndte at arbejde med idéen om en vindmåler i forbindelse med det afsluttende projekt, hvor jeg ville designe smartphonetilbehør til sportsaktiviteter. Jeg havde mange idéer til, hvordan man kunne kombinere sensorer, smartphones og sport. Blandt dem var vindmåleren den løsning, som egnede sig bedst til surfere og sejlere, så de kunne dele vindoplysninger med hinanden."

Hvad kendetegner jeres vindmåler?

"Den første Vaavud-vindmåler er Mjolnir. Konceptet er enkelt: ingen elektroniske dele, kun hårdfør plast og magneter. Den kan måle vindhastigheden ved hjælp af en magnetsensor, som er indbygget i smartphonen. Når vinden får plastkopperne til at rotere, måler den magnetiske sensor i smartphonen rotationshastigheden."

Hvad med det sociale aspekt?

"Det sociale aspekt er helt klart blevet stor en del af det. Det var den oprindelige idé for fire år siden. Kortet er placeret i midten, når man åbner appen, så man kan se andres målinger med det samme. Det primære mål er at indhente oplysninger om vindforhold, og vi er i gang med at lave et skræddersyet meddelelsessystem, så man kan finde ud af, hvordan vejrforholdene er, uden at man behøver at undersøge sig selv. Hvis man kunne tænke sig at dyrke en eller anden form for sport i et bestemt område, er der store chancer for, at der er andre sportsudøvere i samme område. Vi kombinerer oplysninger baseret på vejrudsigter med målinger fra brugere på stedet for at få mere nøjagtig information om lokale vejrforhold.

Hvad var det, der gjorde, at studieprojektet udviklede sig til en virksomhed?

"Jeg startede ikke en virksomhed med det samme: Jeg færdiggjorde min kandidatuddannelse og tog flere virksomhedskurser, hvor jeg faktisk var en del af et team, der var sammen om at skabe Vaavud. Derefter deltog vi i en konkurrence for startup-virksomheder, som hedder "Venture Cup", hvor vi vandt i vores kategori. Ud over offentlig omtale modtog vi en pris på 50.000 kr. Efter endt uddannelse i udlandet rejste både Maria og jeg tilbage til Danmark og tog imod vores nye medstifter Thomas. Kort efter lancerede vi en Kickstarter-kampagne, og det gik rigtig godt! Det lykkedes os at indsamle 28.000 kr., hvilket dækkede udgifterne til fremstillingen af den plastform, som vi skulle bruge til Vaavud Mjolnir – vores første vindmåler, som vi fremstillede til de 1000 støtter, vi havde på det tidspunkt."

Hvordan er markedet?

"I starten havde vi flere konkurrenter, hvilket altid er et godt tegn [griner]."

Hvordan skiller Vaavud sig ud?

"Vi har stærkt fokus på softwaren og brugernes feedback. Vi har også udviklet en andengenerations vindmåler, Vaavud Sleipnir. Ved hjælp af en optisk sensor kan vi nu også følge vindretningen. Sensoren kommunikerer med din smartphone gennem lydbølger, som Vaavud-appen omdanner til vindretning. Den bruger ingen strøm og kommunikerer faktisk trådløst med din smartphone via den indbyggede magnetfeltsensor. Vi lancerede en ny Kickstarter-kampagne, og også denne gang gik det så godt, at vi kunne introducere Sleipnir i februar i år."

Hvad skal der ske nu?

"Vi har planer om at tilføje et Software Development Kit til appen, så man kan integrere andre apps til f.eks. skydning, bueskydning, fiskeri og golf.
Der kommer også til at ske andre spændende ting: Vaavud har vakt interesse blandt erhvervskunder inden for landbruget. Et fælles projekt med det svenske landbrugskooperativ Lantmännen Maskin AB har bestilt en skræddersyet løsning til måling af vindhastighed, som skal gøre det lettere for landmænd at opfylde Sveriges nye, strengere sikkerhedskrav til anvendelsen af pesticider og gødningsprodukter."

Flere spørgsmål? Spørg @Vaavud!

Interviewet har været bragt den 11. september 2015 på Magasinets Technologists hjemmeside.