Visualisering: Rørbæk og Møller Arkitekter

Første spadestik på underjordiske laboratorier

Lyskilder Lasere
Forskning i lys kræver mørke. Det tages der højde for i udformningen af en ny forskningsbygning, som vil omfatte underjordiske laboratorier. Nu er byggeriet sat i gang.

DTU tog det første spadestik den 26. juni 2014 til en ny, spændende forskningsbygning – bygning 340 – til DTU Fotonik. Instituttet forsker og underviser i lysets anvendelsesmuligheder, og det kræver mørke. Så modsat de øvrige nybyggerier på DTU Lyngby Campus, hvor ovenlys og store transparente facader sikrer dagslys i bygningens indre, skal den nye bygning dække behovet for mørke. Derfor etableres flere laboratorier under et grønt område mellem den nye bygning og en eksisterende kontorbygning.

”Opførelsen af bygning 340 er et vigtigt skridt i DTU’s overordnede strategi med at være et internationalt eliteuniversitet. Det er her, at der skal udføres excellent forskning, excellent undervisning og excellent innovation,” sagde rektor Anders Bjarklev, inden han sammen med direktør for DTU Fotonik, Lars-Ulrik Aaen Andersen, tog det ceremonielle første spadestik.

Et prominent kendetegn ved bygningen er ’Line of Light’, som er bygningens indre hovedstrøg, der med sine glaspartier og LED-belysning vil fremstå som et lysende bånd på bygningens facade.

Glasfibre skal produceres i bygningen
Bygningen indrettes desuden med et såkaldt træktårn, hvor instituttet kan producere specielle glasfibre til forskning i infrarødt lys. I træktårnet trækkes glasmaterialet ud til lange fibre (ligesom bolsjemasse). Træktårnet bliver seks meter højt og vil derfor have en udstrækning fra kælderen og op i stueetagen. Det nye træktårn gør DTU Fotonik uafhængige af leverandørerne af de særlige fibre, ligesom instituttet også får adgang til at eksperimentere med sammensætningen af materialerne i fibrene. Denne facilitet giver DTU Fotonik mulighed for at være i front med forskningen inden for infrarødt lys, som i disse år er i stærk vækst. Infrarødt lys kan eksempelvis bruges til analyse af fødevarer.