Foto: Vibeke Hempler

Østrig søger inspiration på DTU

Innovation var på dagsorden, da en stor østrigsk delegation besøgte DTU for at høre, hvordan universitetet griber det an.

Fredag den 24. oktober 2014 modtog DTU en større delegation på 48 personer fra det østrigske forbundsland Steiermark. I spidsen for delegationen var forbundslandets videnskabsminister Christian Buchmann. Østrigernes formål med besøget var at lade sig inspirere af DTU’s arbejde med innovation.

DTU er blandt de førende universiteter på den globale rangliste THE World University Ranking, når der måles på "Industry Income: Innovation", det vil sige universiteternes evne til at samarbejde med erhvervslivet omkring innovation.

Ved besøget blev østrigerne inddelt i tre grupper og præsenteret for tre forskellige forskningsområder på DTU: DTU’s eksperimentelle forskningsplatform PowerLabDK ved DTU Elektro, DTU Byg med vægt på træ og bygningsdesign, samt pharma-aktiviteterne på DTU Kemiteknik.

Forbundslandet Steiermark har i forvejen stærkt fokus på innovation, og regionen ønsker at forstærke samarbejdet med organisationer og virksomheder fra Øresundsregionen. Steiermark er Østrigs næststørste region med 1,2 mio. indbyggere.

Foto: DTU

Christian Buchmann (tv.), videnskabsminister i det østrigske forbundsland Steiermark taler med professor Jacob Østergaard ved besøget på PowerLabDK. Foto: DTU.