Foto: Joachim Rode

DTU udpeger ny direktør for DTU Mekanik

Konstruktion og mekanik
DTU Mekaniks vicedirektør, Hans Nørgaard Hansen, er fra 1. maj ny direktør for instituttet.

DTU har med virkning fra 1. maj 2016 udnævnt professor Hans Nørgaard Hansen til ny direktør for DTU Mekanik, hvor han afløser professor Henrik Carlsen, der går på pension. Hans Nørgaard Hansen er uddannet maskiningeniør fra Sønderborg Teknikum og DTU, han har en ph.d. i Mechanical Engineering fra DTU og desuden en HD i Organisation og ledelse.

Hans Nørgaard Hansen er godt kendt på DTU Mekanik, idet han de seneste tre år har fungeret som vicedirektør for instituttet.

Efter sin uddannelse arbejdede han i fire år som managementkonsulent hos PA Consulting Group, inden han i 2002 kom til DTU som professor i ”Micro manufacturing” med fokus på industriel fremstilling af ekstremt små mekaniske komponenter i metal, plast og keramik. Siden 2005 har han fungeret som sektionsleder for instituttets sektion for proces- og produktionsteknologi.

Ifølge DTU’s rektor, Anders Bjarklev, er udnævnelsen af Hans Nørgaard Hansen et naturligt valg:

”Hans Nørgaard Hansen har en imponerende høj faglighed inden for sine specialer, og han er internationalt anerkendt for sin forskning. Dertil kommer, at han er en meget dygtig leder, så vi har god grund til at forvente, at han vil udnytte instituttets potentiale fuldt ud,” siger Anders Bjarklev.

Hans Nørgaard Hansen er 49 år, gift, far til to drenge på 7 og 11 år og bor i Birkerød. I sin fritid løber han for motionens skyld, og er desuden træner for sønnernes fodboldhold.