Robotten 'Hvem der? John der!' blev vinder af DTU RoboCup 2014. Design og navn er inspireret af traktormærker John Deere. Foto: Mikal Schlosser
Kemiingeniør Kim Clausen vandt DTU RoboCup 2014. Til daglig arbejder han i FLSchmidt. Foto: Mikal Schlosser
Fra venstre mod højre: DTU-studerende Carsten Nielsen og Søren Krogh Andersen med robotten ERMAHGERDRERBERTS, som fik andenpladsen. Jonas Sølvhøj med Wild Willy, som fik en tredjeplads. Finalevinder Kim Clausen med 'Hvem der? John der!'. Fighterprisen gik til Camilla Christensen og Ole Christensens robot Terminator. Foto: Mikal Schlosser
Robotten Sortskæg Mobile var den eneste, der klarede udfordringen med at vælte to udvalgte bøger. Den nåede dog kun en fjerdeplads i den samlede konkurrence. Foto: Mikal Schlosser
Robot-dysten tiltrak tilskuere i alle aldre. Foto: Mikal Schlosser
Team RCE brugte kun Lego til opbygning af robotten. Foto: Mikal Schlosser
My Mosthaf og Æmilie Cholewa-Madsen har deltaget i flere år. Foto: Mikal Schlosser
Dommerne holdt godt øje med robotternes performance. Foto: Mikal Schlosser
Dele af Wild Willy er printet på 3D-printer. Foto: Mikal Schlosser

”Hvem der? John der!” er vinder af DTU RoboCup 2014

Robotteknik og automation
Avanceret robotteknologi og masser af humor gav god underholdning ved DTU RoboCup 2014.

Wild Willy, Metalkassen, Bananen og ERMAHGERDRERBERTS var blandt de fantasifulde navne på robotterne, der dystede i DTU RoboCup-finalen, som fandt sted på DTU Bibliotek torsdag den 10. april.

Vinderen blev ”Hvem der? John der!”, som var designet og programmeret af kemiingeniør Kim Clausen, der havde hentet ide til både design og navngivning af robotten fra traktor-mærket John Deere. 
Se placering af alle finalehold

14 hold havde kvalificeret sig til finalen, hvor der var gensyn med flere rutinerede deltagere, men også helt nye hold med blandt andet en far og datter, som deltog med robotten Terminator. Robotterne skulle gennemføre en bane med forhindringer, men hvilke forhindringer og antallet af dem, var op til de enkelte deltagere – og deres programmeringsevner. 
Se og læs mere om banens udformning og udfordringer

Kreativ med skuresvampe

DTU RoboCup-finalen blev traditionen tro speaket af journalist Henrik Prætorius, der med glimt i øjet kommenterede robotternes design med udsagn som ”inspireret af indmaden fra et gammelt fjernsyn” eller ”stærk inspireret af en gammel kontormaskine”. 
Opbygningen af robotterne var højst forskellig. Der var hold, som kun benyttede Lego, hold der havde kreeret deres egen 3D-printet løsning og et hold, der havde brugt overklippede skuresvampe som nogle af komponenterne. Metodefriheden gjorde sig også gældende i forhold til de tekniske løsninger, hvor vinder-robotten blandt andet benyttede linje-sensor, port-sensor, to afstandssensorer, farvesensor, to motorer med encodere og en forhjulsservostyring.

Bag festen og legen ligger alvoren

Produktivitetskommissionen og Dansk Industri er blandt de, der peger på robotteknologi som vejen til at øge produktivitet og konkurrencekraft her i landet. Og meget tyder på, at robotteknologi og automatisering ligeledes bliver en vigtig brik i regeringens bebudede industristrategi, som forventes at blive præsenteret inden for de kommende måneder. Automatisering giver Danmark en chance for at tiltrække og fastholde de værdifulde produktionsarbejdspladser.

Robotterne får kunstig intelligens

På DTU er ’robot-forskerne’ nået langt på med at udvikle situation awareness – en slags kunstig intelligens – hos robotterne, fortæller Ole Ravn, lektor ved DTU Elektro og arrangør af DTU RoboCup:

”Ved hjælp af forskellige sensorer kan vi udstyre robotterne med situation awareness. Det vil sige, at robotten kan registrere sine omgivelser og reagere, hvis omgivelserne pludselig forandrer sig. Det gør robotten mere fleksibel og robust i forhold til skiftende betingelser. I en industriel sammenhæng betyder det, at robotten uden hjælp fra mennesker kan omstille sine opgaver, hvis der eksempelvis opstår uventede hændelser i en produktion,” forklarer Ole Ravn.

Med DTU RoboCup ønsker DTU at engagere og motivere unge til at beskæftige sig med robotteknologi og automation.