Foto: Mikal Schlosser

Prins Joachim sender DTU-studerendes økoracer afsted

Tirsdag den 16. maj kiggede HKH Prins Joachim forbi DTU for at inspicere årets økobil, der om kort tid skal dyste om sejren til Shell Eco-marathon 2017 i London.

Skyerne hang tungt over Lundtoftesletten, da den store, mørkeblå bil elegant trillede ind på Produktionstorvet i den sydlige ende af Campus Lyngby. Bag de tonede ruder sidder prins Joachim, og på pladsen venter pressen, rektor Anders Bjaklev og en masse studerende i matchende røde trøjer med ordene DTU Roadrunners på tværs af ryggen.

Anledningen er den årlige præsentation af DTU’s økobil, der om få uger skal deltage i Shell Eco-marathon i London. Hvis det går som det oftest gør, så klarer 13. version af DTU Dynamo sig godt – så sent som i 2015 satte bilen både Europa- og sidenhen verdensrekord i sin klasse.

Efter en velkomst ved koncerndirektør Marianne Thellersen fik Jesper Schramm, manden der står bag hele projektet, æren af at stille sig bag mikrofonen og fortælle alle de fremmødte om de forbedringer, der er lavet på dette års bil. Det inkluderer bl.a. et forbedret ophæng og et spændende projekt, som skal munde ud i, at DTU allerede næste år skal være i stand til at stille med en selvkørende bil.

Rundt i cirkler

Herefter overtog de skotske udvekslingsstuderende Duncan Strachan og Ben Turner ordet, og de brugte tiden på at forklare tankerne bag den nye, autonome bil, der forhåbentlig er kampklar i 2018. Også fra holdet bag Aalborg Universitets 3D-printede bil, der skal tage konkurrencen op med de andre i London. Så gik turen udenfor, hvor de dråbeformede biler var blevet rullet ud på asfalten.

Efter grundig inspektion af HKH Prins Joachim fik de studerende gang i den støjende totaktsmotor, der driver DTU Dynamo 13.0, og den lille bil susede rundt i cirkler blandt de nyligt udsprungne træer på Produktionstorvet, til stor fornøjelse for de mange tilskuere.

Til slut tog HKH Prins Joachim ordet, og han talte passioneret om al det hårde arbejde, de femten unge bag årets økobil har lagt i at blive klar til årets ræs i London. Derudover sørgede han også for at minde de studerende om, at selvom de lagde mange timer i frivillige projekter, så var det også vigtigt, at de fik klaret deres eksamener – til stor latter fra de fremmødte.