European Lead Factory

1,5 mia. til innovative lægemidler

Medicinske apparater og systemer Bioteknologi og biokemi

En ny europæisk platform for lægemiddeludvikling har netop set dagens lys. DTU Kemi er med i samarbejdet, der skal gøre lægemiddelforskningen mere bæredygtig og succesfuld gennem en fælles europæisk screeningsplatform med tilhørende stofbibliotek.

Den nye platform for innovativ lægemiddelforskning, The European Lead Factory, består af 30 partnere, der ud over DTU Kemi inkluderer store medicinalfirmaer, små og mellemstore virksomheder samt forskningsinstitutioner. Partnerskabet er det første af sin art og støttes af Innovative Medicines Initiative (IMI), som er et storstilet offentligt-privat partnerskab mellem universiteter og den farmaceutiske industri i Europa. Det samlede budget for projektet beløber sig til 196 mio. euro – knap 1, 5 mia. kroner.

Projektet skaber helt nye muligheder for opdagelsen af lægemidler ved at etablere en screeningsplatform, hvor offentlige forskningsinstitutioner kan være med til at udvikle nye lægemidler på en skala og med en hastighed, som ikke før har været mulig.

DTU Kemis rolle i projektet bliver primært at udvikle den syntesekemi og de strategier, som de små og mellemstore virksomheder i konsortiet skal bruge til fremstillingen af innovative ’stofbiblioteker’, dvs. store samlinger af kemiske stoffer, der indgår i udviklingen af nye lægemidler.

”Det en stor anerkendelse af forskningen på DTU Kemi og DTU i det hele taget, at vi er blevet udvalgt som partnere i dette kæmpe projekt. Det er med til at understrege, at vores satsning på kemisk biologi bærer frugt. Der er behov for nytænkning inden for biologisk screening og kemiske stofbiblioteker i jagten på nye lægemidler,” siger lektor Thomas Eiland Nielsen fra DTU Kemi.

Fælles stofbibliotek skal give bæredygtige lægemidler

Samarbejdet betyder, at der bliver dannet et fælles europæisk stofbibliotek, som alle projektpartnere, får adgang til.  På denne måde maksimeres ressourceudnyttelsen i en omkostningstung del af den tidlige lægemiddeludvikling. Normalt er der stærkt begrænset adgang til de store farmaceutiske virksomheders samlinger af stoffer.

Som led i The European Lead Factory vil de syv deltagende medicinalvirksomheder bidrage med mindst 300.000 kemiske stoffer fra deres samlinger. Den akademiske verden og de små og mellemstore virksomheder vil i fællesskab udvikle yderligere 200.000 nye forbindelser. Til sammen vil der blive skabt et fælles europæisk stofbibliotek bestående af op til en halv million kemiske forbindelser.

Hvis projektet bliver en succes i sin første fem-årige finansieringsperiode, sigter det europæiske screeningcenter og holdet af små og mellemstore virksomheder og akademiske institutioner mod en mere bæredygtig model for lægemiddelforskning og en fremtidig vækst i lægemiddeludvikling i Europa. Det fælles europæiske stofbibliotek spiller her en vigtig rolle:

”IMI (Innovative Medicines Initiative, red.) er meget begejstrede for lanceringen af The European Lead Factory. Dette unikke projekt er et fantastisk eksempel på, hvordan et offentligt-privat partnerskab kan transformere den måde, hvorpå den farmaceutiske sektor identificerer nye lægemidler,” udtaler direktøren for IMI, Michel Goldman.

”For første gang vil det give europæiske forskere en hidtil uset adgang til industriens kemiske stofsamlinger og bringe ​​deres resultater tættere på behandlingen af patienter. Dette projekt vil ikke kun fremme chancerne for europæiske forskeres succes med at opdage ​​nye lægemidler, men også tilføje værdi ved at opbygge forskningskapacitet i Europa.”