Bachelordekan Martin Vigild og undervisningsminister Christine Antorini (S) tager en selfie ved åbningen af studiepraktik 2014 på DTU. Foto: Mikal Schlosser

Undervisningsminister skyder studiepraktik i gang

DTU var vært for åbningen af den landsdækkende studiepraktik, der i år blev skudt i gang af undervisningsminister Christine Antorini (S).

I denne uge bruger omkring 11.000 gymnasieelever tre dage på at være i praktik på en videregående uddannelse. DTU stod den 22. oktober 2014 for den officielle åbning af årets studiepraktik, hvor undervisningsminister Christine Antorini (S) lagde vejen forbi universitetet i Lyngby for at sætte praktikken i gang. Til de gymnasieelever, som var samlet her, sagde ministeren:

”I er med til at markere en landsdækkende, vigtig begivenhed. Studiepraktikken har oplevet en eksplosiv interesse de seneste år. For det er vigtigt at få afklaret, hvad det vil sige at gå på en videregående uddannelse. Den viden gør en forskel, og den vil være med til at afklare jeres uddannelsesvalg,” sagde Christine Antorini.

Efter undervisningsministerens tale bød DTU's bachelordekan Martin Vigild de unge 'praktikanter' velkommen. DTU modtager i år 175 gymnasieelever fra hele landet, som i de kommende dage vil snuse til netop den uddannelsesretning, de finder interessant. 28 af DTU’s 33 bachelor- og diplomingeniøruddannelser har åbnet dørene for de nysgerrige unge.

Foto: Mikal Schlosser

"Hvad er en ingeniør?" spurgte dekanen og lagde 100 kr. på en stol til den modige gymnasieelev, som turde at stille sig på stolen foran hele salen og komme med sin definition. Det turde David, HTX-studerende fra Vibenhus. "En ingeniør er én, der kan løse problemer," lød hans bud. Foto: Mikal Schlosser.

Målet med den årlige studiepraktik er at gøre de unge i stand til at træffe et kvalificeret studievalg. Og ifølge en rapport lavet af det landsdækkende sekretariat for studiepraktik virker det. Her svarer 89 procent af 7.000 af de medvirkende ved sidste års studiepraktik, at studiepraktikken gav dem et fagligt udbytte. 94 procent svarer, at de enige eller meget i, at studiepraktikken gjorde dem klogere på deres uddannelsesvalg.

Over 500 uddannelser i hele landet medvirker i studiepraktikken i 2014.

Foto: Mikal Schlosser

Undervisningsminister Christine Antorini (S) og rektor Anders Bjarklev ( i midten ) morer sig over bachelordekanens tale ved åbningen af studiepraktik 2014. Foto: Mikal Schlosser.

Foto: Mikal Schlosser

For hver af DTU's uddannelsesretninger sad en DTU-studerende klar til at modtage gymnasieeleverne og få dem med videre i deres planlagte programmer. Foto: Mikal Schlosser.