Foto: Mikal Schlosser

Olieforskningscenter åbner dørene

Fossile brændsler Energiproduktion Energi Råstoffer og råstofudvinding Skibe og off-shore-konstruktioner
Center for Olie og Gas – DTU blev officielt indviet torsdag 18. september med ca. 230 indbudte gæster fra erhvervsliv og universiteter. Blandt talerne var klima- energi- og bygningsminister Rasmus Helveg Petersen.

Torsdag middag erklærede klima- energi- og bygningsminister Rasmus Helveg Petersen det nye olieforskningscenter på DTU officielt åbent. Indvielsen markerer, at der nu bliver sat fornyet drive på forskning, innovation og undervisning inden for en industri med et stort nationalt og internationalt potentiale.

Det skal være med til at øge indvindingen af olie og gas i Nordsøen – og skabe nye olieindtægter i milliardstørrelsen for Danmark.

Indvielsen foregik i Glassalen på DTU og blev overværet af omkring 230 indbudte gæster fra bl.a. DTU, GEUS, KU, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Maersk og Shell og øvrige private virksomheder. Blandt talerne var bl.a. Jakob Thomasen, CEO i Maersk Oil; Pia Snijder, Global Technology Alliances & Strategy Director i Boeing Research and Technology samt Bo Cerup-Simonsen, direktør i Center for Olie og Gas – DTU. I sin tale sagde han bl.a.:

Overgang til et fossilfrit samfund
”Vores vision med centeret er at bryde grænser inden for videnskab og teknologi med henblik på at være med til at forlænge Danmarks forsyning af energi og generere betydelig værdi for Danmark. Dermed vil vi være med til at skabe en overgang til et fossilfrit samfund. Så vi har en vision om at skabe hard-core videnskab, om at være en del af et forskningsnetværk med andre universiteter og en aktiv og synlig del af et samfund, hvor energiforsyningen står højt på dagsordenen.”

For at løse opgaven arbejder Center for Olie og Gas – DTU tæt sammen med blandt andet Københavns Universitet, Aarhus Universitet, Aalborg Universitet og GEUS. Dermed samler man de dygtigste forskere inden for de relevante forskningsområder med mulighed for at kombinere deres forskellige fagligheder hen imod samme mål: at få mere olie og gas sikkert op af den danske undergrund.

I ryggen på olieforskningscenteret står DUC (Dansk Undergrunds Consortium), der består af A.P. Møller – Maersk (operatør med 31,2 pct.), Shell (36,8 pct.), Chevron (12 pct.) og den statsejede Nordsøfonden (20 pct.).

Forener private og statslige aktører
Ifølge Rasmus Helveg Petersen er netop det privat-offentlige samarbejde gavnligt for samfundet:

”Vi står foran en teknologisk udfordring i forhold til at øge indvindingsgraden. Det er så stor en opgave, at enkelte firmaer og forskningsinstitutioner ikke kan løfte den selv. I det nye center forener man private og statslige aktører i stedet for at tænke i siloer. Det er et modeleksempel på, hvordan man kan genere viden og gavne samfundet.”