Visualisering: JJW Arkitekter

Nyt kollegium opføres på Lyngby Campus

DTU får et nyt kollegium på campus i Lyngby – Hempel Kollegiet, DTU.

I foråret 2016 starter opførelsen af et nyt kollegium – Hempel Kollegiet, DTU – med 200 studieboliger til internationale studerende. Kollegiet placeres i det grønne, skovklædte område på hjørnet af Anker Engelunds Vej og Lundtoftevej.

DTU modtager hvert år hundredvis af internationale studerende. Omkring en tredjedel af universitetets 3.270 kandidatstuderende er fra udlandet. De 200 nye boliger i Hempel Kollegiet, DTU kan lette boligjagten for dem.

En pulserende campus

Kollegiet vil skabe mere liv på Lyngby Campus, siger Claus Nielsen, universitetsdirektør ved DTU:

”Hempel Kollegiet, DTU vil afhjælpe manglen på studieboliger i vores område. Det vil desuden skabe mere liv på vores campus i Lyngby, hvor vi allerede har over 1.000 studerende boende. Opførelsen af Hempel Kollegiet, DTU understøtter vores vision om en levende campus, der aldrig lukker, men som pulserer 24-7.”

Kollegieboligerne bliver organiseret i tre klynger, der hver især består af to bygninger med 12 og 13 boliger i henholdsvis to og tre etager. For at fremme fællesskabet blandt de studerende får hver etage fælleskøkken og studielounge.

"Opførelsen af Hempel Kollegiet, DTU understøtter vores vision om en levende campus, der aldrig lukker, men som pulserer 24-7."
Claus Nielsen, universitetsdirektør, DTU.

Bygningerne opføres i simple U-former, der hver især omkranser et indre haverum, der bliver et socialt mødested. Ved at bevare skoven så tæt på bygningerne som muligt skaber man samtidig kollegieboliger, hvor forholdet mellem inde og ude er i centrum.

Plads til fællesskaber

Det er JJW Arkitekter, der har tegnet byggeriet. Arkitekt MAA Lars B. Lindeberg er partner og leder af Læring og Kultur hos JJW Arkitekter, og siger:

”Det sociale er afgørende for et godt uddannelsesforløb og i Hempel Kollegiet, DTU sætter vi fokus på samspillet mellem det sociale og læringsprocesser. Vi har udviklet det sociale rum som en gennemprøvet tilgang til uddannelses- og kollegiebyggerier. På DTU er det sociale rum både de store fællesskaber, muligheden for at møde virksomheder og invitationen til at blive en del af Lyngby. Samtidig sikrer vi, at de studerende føler sig hjemme i de mindre boenheder, hvor de bliver en del af et mere intimt fællesskab. Det sociale rum er et socialt bæredygtighedspotentiale, vi tilbyder de 200 internationale studerende, der skal bo på Hempel Kollegiet, DTU.”

Byggeriet af Hempel Kollegiet, DTU går i gang forår 2016, og kollegieboligerne er klar til indflytning i forbindelse med studiestart efterår 2017