Foto: Kåre Smith

Med himlen som overligger

DTU’s flagskib for innovation og entreprenørskab, DTU Skylab, åbnede torsdag d. 11. september dørene med et brag. Over 300 personer deltog i den festlige åbning i den 1550 kvm store bygning, der skal fungere som et samlingspunkt for entreprenante studerende og alt innovationsrelateret på DTU.

I DTU Skylab er der plads til at prøve ideer af, fejle og tænke stort. Det skal være stedet, hvor studenterinnovationen kan få lov at blomstre. Til det formål er de nye lokaler i bygning 373 indrettet med en overflod af faciliteter: Auditorium, svævende mødelokaler, it-faciliteter, laboratorier, prototypeværksted, træ-, metal- og elektronikværksteder, CNC-fræsere, svejsefaciliteter, 3D-printere og -scannere, laserskærer og ikke mindre end 9 meter til loftet.

Konfetti og James Bond
Uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen fik æren af at afslutte rækken af åbningstaler, og til sidst erklære DTU Skylab for åbent. Det sidste akkompagneret af et kæmpe brag og bunker af konfetti.

”Vi har brug for iværksættere, som kan omdanne deres gode ideer til konkrete produkter og virksomheder. Det kræver, at vi har fokus på innovation i uddannelserne. Innovation skal være en naturlig del af de studerendes tankegang, så mange flere får lyst og mod på at blive iværksættere. I Skylab kan de udvikle og lege med deres ideer,” sagde Sofie Carsten Nielsen.

Med referencer til både James Bond-filmen Skyfall, geniet bag Bond, Q, og med en let skjult misundelse, ønskede Lykke Friis, i kapacitet af leder af The Copenhagen Innovation and Entrepreneurship Lab (CIEL), også DTU tillykke:

”The sky is the limit,” sluttede Lykke Friis i sin tale, hvor hun bl.a. udtrykte sin glæde over, at DTU Skylab er tænkt som et sted, der vil være åbent for alle studerende, så længe der blot er en DTU-studerende tilknyttet projektet. Hun opfordrede også til at udnytte synergien på tværs af både fag og universiteter.

”På Københavns Universitet, DTU og CBS ser vi ikke hinanden som konkurrenter, men som partnere, hvilket bl.a. ses i vores samarbejde i CIEL. Derfor håber jeg også at se mange af de studerende fra Københavns Universitet finde vej ud til DTU Skylab.Samtidig håber jeg også, at jeg kan hive et par ingeniører med mig tilbage til Københavns Universitet.”

Tak for hjælpen
Ved åbningen lød der fra koncerndirektør for Innovation og Entreprenørskab, Marianne Thellersen, et stort tak til nogle af dem, som har været med til at realisere drømmen om DTU Skylab, nemlig Rambøll Fonden, Region Hovedstaden og SEED Capital.

Efter talerne blev der minglet, netværket og lykønsket, mens de fremmødte kunne nyde napoleonshatte, hjemmebrygget DTU øl, Nordic Sake-cocktails, hyggelig musik og meget mere under det nye, svævende mødelokale - der hænger som en påmindelse om, at himlen virkelig er mulig at indtage.

Fleksibilitet og mobilitet er essentielt

DTU Skylab fungerer som et community for alt innovationsrelateret på DTU - en platform for udvikling og udveksling på tværs af fagligheder. Hér varetages både entreprenørskab, konferencer og undervisning såvel som startup events, bootcamps og talentforløb. . Som flagskib for DTU fremstår DTU Skylab som en invitation for både studerende og virksomheder - et konkret eksempel på det afgørende samarbejde mellem uddannelse og erhvervsliv.

Arkitektfirmaet Juul Frost Arkitekter har tegnet det nye DTU Skylab, og de siger selv:

”Bygningen understøtter filosofien bag Skylab ved sin åbne og fleksible struktur, som netop inviterer til samarbejde, udforskning og udveksling. der er rum for forskellige typer af læringssituationer og mødesteder, som favner de forskellige typer af brugere. bygningen fremstår med sin afslappet og mobile indretning som en platform for tests og dialog, hvor alt kan undersøges og afprøves - synligt for alle. bygningen er et laboratorium, som åbner op via facaden med sine mange vinduer og inviterer omgivelserne ind fremfor at lukke sig om sin vidensproduktion. DTU Skylab er skabt ud af en allerede eksisterende bygning, hvilket i sig selv viser transformation og fornyelse i et campus under stærk udvikling.”