Foto: Mikal Schlosser

Opfandt forstærker ved et rent tilfælde

Elektroteknologi
En fejlslagen Google-søgning førte til, at bachelorstuderende Nicolai Dahl i sommer talte ved en international konference i Paris.

”Jeg havde valgt at bygge en klasse D-forstærker til mit fagprojekt. Derfor søgte jeg lidt rundt på Google, og da jeg ikke rigtig kunne finde en tegning, som viste, hvordan man egentlig laver sådan en, så tegnede jeg bare min egen. Det viste sig så, at jeg havde lavet den på en anden måde, end man normalt gør. Og det fangede folks opmærksomhed.”

Sådan startede eventyret for den dengang 21-årige Nicolai Dahl, der til daglig læser Electrical Engineering på DTU.

”Efter at jeg havde afleveret min fjerde semestersopgave, kom en af professorerne og sparkede døren ind, og fortalte mig, at jeg skulle have et specialkursus, så jeg kunne skrive en videnskabelig artikel om det.”

Som sagt, så gjort. Med hjælp fra sine undervisere påviste Nicolai, at hans brug af en ny selv-oscillerende modulator i en klasse D-forstærker gjorde, at lyden fremstod klarere end med tilsvarende modulatorer.

Konference i Paris

Nicolais forskningsartikel blev godt modtaget, og i juni stod han på scenen i Paris til Audio Engineering Societys årlige konference og fortalte om sine erfaringer foran nogle af klodens dygtigste forskere på området.

”Det var en nervepirrende oplevelse, og selvom jeg havde øvet mig meget, så var det virkelig spændende at skulle stå med mikrofon og det hele. Det skulle foregå på engelsk, og når man står foran nogle af de mest vidende på området, så ved man, at hvis alt, man siger, ikke er fuldstændig korrekt, så får man det meget hurtigt at vide.”

Og ifølge Nicolais vejleder, ph.d.-studerende Niels Iversen, er det ikke hver dag, en bachelorstuderende får udgivet en videnskabelig artikel og får lov at fremlægge sine resultater for verdens førende forskere.

”Nicolai har været rigtig god gennem hele processen. Han havde lavet virkelig meget af det tunge arbejde, da han kom til mig, og det gjorde, at vi var klar til at give ham et specialkursus, så han kunne skrive artiklen,” siger Niels Iversen fra DTU Elektro.

Slet ikke færdig på DTU

”Jeg arbejder faktisk allerede på endnu en artikel. Det handler også om klasse D-forstærkere, så hvem ved, måske skal jeg afsted igen. Det kunne i hvert fald være spændende.”

I fremtiden drømmer Nicolai om at gøre karriere inden for robotteknologi. Især avancerede proteser og selvkørende biler har hans interesse. Men det er først, når uddannelsen på DTU er færdiggjort, og det er stadig et stykke ude i fremtiden. Nicolai er nemlig slet ikke færdig med at uddanne sig.

”Jeg er lige startet på kandidaten, og jeg drømmer også om at få en ph.d., så jeg vil gerne blive på DTU mange år endnu,” siger Nicolai.