Ph.d.-studerende fra DTU kan nu tage en del af deres ph.d.-uddannelse ved Norges Teknisk-Naturvidenskabelige Universitet (NTNU) Foto: NTNU

Ny aftale skaber unikke forskeruddannelser

Samarbejde om uddannelse af ph.d.-studerende er nu mulig med ny aftale mellem DTU og Norges Teknisk-Naturvidenskabelige Universitet.

DTU har indgået en aftale, der gør det muligt for ph.d.-studerende at gennemføre deres forskeruddannelse på både DTU og Norges Teknisk-Naturvidenskabelige Universitet (NTNU). Det er første gang, at DTU som universitetet indgår en rammeaftale med et af vores alliance-universiteter om et fælles ph.d.-forløb.

Med aftalen kan de to universiteter planlægge ph.d.-forløbet helt fra starten og fastlægge, hvornår den ph.d.-studerende skal forske det ene og det andet sted. De ph.d.-studerende bliver tilknyttet et af universiteterne som deres ’hjem-universitet’, men skal i løbet af deres treårige ph.d.-uddannelser opholde sig minimum ét år på ’gæste-universitetet’.

Foto: Thorkild Amdi Christensen

Rammeaftalen blev underskrevet af DTU's rektor Anders Bjarklev (tv.) ved en videokonference med NTNU mandag den 23. februar 2015. Foto: Thorkild Amdi Christensen.

Ph.d.-studerende får stærke kompetencer

Aftalen styrker forskningssamarbejdet mellem DTU og NTNU. Samtidigt får de ph.d.-studerende stærke kompetencer som projektledere, siger dekan Martin P. Bendsøe. Han uddyber:

”Der bliver stadig flere forskningsprojekter på tværs af institutioner, og samarbejdsprojekter bliver fremtidens arbejdsform for de fleste forskere. Med et ph.d.-forløb på to universiteter får den ph.d.-studerende tidligt erfaring med at lede et forskningsprojekt på tværs af kulturer, institutioner og fagområder. Det er kompetencer, som vil gøre dem meget attraktive på jobmarkedet.”

Det første fælles ph.d.-forløb er allerede etableret mellem de to universiteter på det maritime område. Fagområder som akvatisk forskning og energi kan blive nogle af de næste områder med fælles ph.d.-forløb. Alle fagområder på de to tekniske universiteter kan med rammeaftalen oprette fælles ph.d.-forløb.

Efter fuldendt ph.d.-uddannelse vil den nybagte forsker modtage sin ph.d.-grad fra begge universiteter.