Foto Thorkild Christensen

Nyt grundforskningscenter vil skabe lynhurtigt og energieffektivt internet

Informationsteknologi

Med indvielsen af grundforskningscenteret SPOC (Silicon Photonics for Optical Communications) starter forskningen i at skabe en mere energieffektiv kommunikationsinfrastruktur baseret på optisk kommunikation — målet er at reducere internettets massive samlede energiforbrug.

Af Lisbeth Kirk Mynster

Gæster fra universiteter, erhvervslivet og Danmarks Grundforskningsfond var 16. april samlet på DTU for et fejre opstarten af det nye Grundforskningscenter SPOC. Centerethar til huse på DTU Fotonik og Niels Bohr instituttet på Københavns Universitet med flere internationale samarbejdspartnere fra Sidney til Santa Barbara.

Efter taler fra bestyrelsesformand for Danmarks Grundforskningsfond Liselotte Højgaard samt DTU's rektor, Anders Bjarklev, præsenterede centerleder Leif Katsuo Oxenløwe de fem flagskibstemaer som centeret vil forske i over de næste foreløbigt seks år med en bevilling på 59 mio. kr.

Efter præsentationen blev vinderen af en intern logokonkurrence for at finde centerets logo afsløret, og efterfølgende var der reception, hvor gæsterne blandt andet havde mulighed for at se nærmere på siliciumchips i mikroskop, se hvordan en laser opfører sig i en vandstråle eller hvordan en laser overfører musik.

"Vi sigter mod at nedbringe internettets energiforbrug, der i dag udgør hele 2 procent af verdens samlede CO2-udledning"
Leif Katsuo Oxenløwe

Internet med lavere energiforbrug

I det nye center vil der blive forsket i fremtidens kommunikationsinfrastruktur.

”I en tværfaglig tilgang, baseret på fysik, ikke-lineær optik, fotonik, kommunikationsteknologi, informationsteori og avanceret kodning, vil vi sigte mod at finde løsninger på de store udfordringer i kommunikationssystemer: energiforbruget og den mulige datakapacitet,” siger centerleder Leif Oxenløwe. Han er kendt verden over for at have stået i spidsen for flere topresultater inden for sit forskningsområde med blandt andet adskillige verdensrekorder i optisk datatransmission.

”Ved at undersøge optisk signalbehandling i tynde fotoniske bølgeledere med potential for størrelsesordener forbedring i båndbredde og energieffektivitet, samt at udforske optiske silicium chips og chip-integrationsteknologier rettet mod at opnå den ultimative kapacitet af optisk kommunikation, sigter vi mod at nedbringe internettets energiforbrug, der i dag udgør hele 2 procent af verdens samlede CO2-udledning,” siger Leif Oxenløwe.

Fremtidens systemer

Over de næste seks år med mulighed for yderligere fire år skal Leif Oxenløwe sammen med sit team af forskere, ph.d.-studerende og postdocs blandt andet undersøge rumligt fordelt datatransmission til flere størrelsesordener højere datatætheder end i dag. De vil også se på optiske frekvenskamme til at skabe nye lyskilder og ultra-præcise optiske ure og frekvensreferencer, samt undersøge fremtidige kvante-kommunikationssystemer med uigennemtrængelig sikkerhed.

SPOC er et ud af tre grundforskningscentre på DTU, som Danmarks Grundforskningsfond i oktober 2014 investerede 170 mio. kr. i.

De øvrige grundforskningscentre er ’Intelligent oral Drug delivery Using Nano and microfabricated containers’ (IDUN) og ’Center for Hyperpolarization in Magnetic Resonance’. I forvejen har DTU to andre såkaldte Centers of Excellence, nemlig Center for Nanostructured Graphene (CNG) samt Center for Individuel Nanopartikel Funktionalitet (CINF).