Forskernes mand i Bruxelles hedder Ida

I Belgiens hovedstad Bruxelles ligger kontoret creoDK, der arbejder for at varetage blandt andet DTU’s interesser i EU. Men hvad er det helt præcis, de laver dernede?

Enorme bygningsfacader i stål og glas hæver sig på begge sider. På fortovet går mænd i jakkesæt så hurtigt forbi, at det ligner den olympiske finale i kapgang. De fleste bærer en attachémappe og smyger sig uden besvær uden om hinanden og bilerne, når de kommer til en fodgængerovergang. Også Ida Heebøll færdes hjemmevant på de brostensbelagte gader. I de sidste to år har hun arbejdet som EU-konsulent hos creoDK og været bindeled mellem forskerne på DTU og det store EU-system.

Vi er i Bruxelles, EU’s hovedstad, et sted, hvor store beslutninger træffes og mange milliarder kroner bliver fordelt hver dag. Midt i dette virvar af stål og glas holder Capital Region Denmark EU Office til på 6. sal i den bygning, der kaldes for ’The Nordic House’ på grund af det store antal skandinaviske kontorer, der er placeret her. Ét af dem er creoDK. Det er et partnerskab mellem DTU, CBS, Københavns Universitet og Region Hovedstaden, der skal sørge for, at dansk forskning bliver sat i fokus på EU-plan.

Og det er ikke småbeløb, der hentes hjem. I perioden 2008-2014 har creoDK været med til at skaffe 133 mio. kr. til de fire partnere. Fra det nye Horizon 2020-program har creoDK bl.a. været med til at sikre 150 mio. kr. til det DTU-ledede projekt Compare. Heraf går 22 mio. kr. direkte til DTU-forskning.

Photo: Erik Luntang

Det nystartede Copenhagen EU Office åbnede i november sidste år og repræsenterer regionen og kommunerne i Region Hovedstaden. Sammen med creoDK, skal de blandt andet give virksomheder rådgivning om EU-støtte til teknologisk baseret produktudvikling.

Kontakt for DTU

I dag er kontorets to andre EU-konsulenter, Lasse Holm Grønning og Anne M. Petersen, i Danmark for at mødes med forskere fra de partnere, der har dem som kontaktperson. Som kontaktpersoner har de nemlig ansvar for at sætte sig ind i, hvad der sker i Danmark. Den tredje EU-konsulent, Sofie Astrid Jensen har kontor i Danmark.

”Jeg er i Danmark minimum en gang hver halvanden måned. På den måde kan jeg mødes ansigt til ansigt med de folk, jeg har kontakt med til daglig, og samtidig få en bedre forståelse for, hvad de laver,” siger Ida Heebøll.

Som kontakt for DTU er Ida’s primære rolle at være den første, som f.eks. forskere fra DTU henvender sig til, når de har en forespørgsel. Derudover har hver konsulent et fagområde, i Idas tilfælde klima, miljø og fødevarer.

”Vi forsøger at følge med i, hvad der sker på vores fagområder her i Bruxelles, så vi bedst muligt kan stå til rådighed over for vores partnere hjemme i Danmark. Det er en position, hvor jeg både skal være kontaktperson for DTU og opbygge et kendskab til DTU som institution,” forklarer Ida Heebøll.

Ingen ens dage

Opgaverne i Bruxelles kan være meget forskellige. I går gjaldt det en reception med den danske Forsknings- og Innovationsstyrelse og lignende styrelser fra andre lande. Her var der ikke nogen specifik opgave, men det handlede om at få talt med repræsentanterne fra de andre lande.

”Det er et meget praktisk arbejde. Meget af det kan man ikke lære, fordi det er så meget learning by doing. Hvis man har viden om, hvad EU kan, og hvad forskning og universiteterne kan, så er det i princippet ret enkelt. Og for os handler det bare om at få bragt de to sammen til alles bedste,” forklarer Ida Heebøll.

For enden af Rue de Luxembourg – gaden, der huser The Nordic House – ligger det kæmpestore Europa-Parlament. Her er Ida Heebøll ofte nede, når der skal snakkes med parlamentsmedlemmer eller deltages i konferencereceptioner. I det hele taget bruger hun meget tid på at bevæge sig rundt i hele EU-kvarteret:

”Embedsmændene fra kommissionen er nogle af dem, vi oftest har møde med. Det foregår dog tit andre steder end i kommisionsbygningen,” fortæller Ida Heebøll.

Denne artikel er en forkortet version fra DTUavisen. Læs den fulde artikel her.