Børn på besøg på Dana.

Livet under vandoverfladen på Naturmødet

Havforskning

Den 26.-28. maj 2016 deltog DTU i Naturmødet i Hirtshals. Med oplæg og debatter på mødets store scener - og med Åbent Skib på DTU's store havforskningsskib, Dana.

På årets Naturmøde i Hirtshals, verdens første folkemøde om naturen, bidrog forskere fra DTU Aqua med viden og debat om udnyttelsen af livet og naturen under vandoverfladen på Naturmødets officielle scener.

Fredag den 27. maj var der desuden Åbent Skib på DTU's store havforskningsskib, Dana, i Hirtshals Havn. Tak for besøget til de mange, som lagde vejen forbi. Se billeder fra dagene herunder.

Henrik Gislason, DTU Aqua, Foto Line Reeh.
Professor Henrik Gislason, DTU Aqua  holdt oplæg og debatterede torsdag aften på Learn-scenen under overskriften "Usynlig og våd: Har naturen under overfladen også en værdi?" Foto Line Reeh.

Foto Helle Sørensen
Er der overhovedet liv derude i havet, lød spørgsmålet fra moderator Anders Lund Madsen som indledning på samtalen  “Er biodiversitet i havet og fiskeri modsætninger?” mellem Anna Rindorf, sektionsleder hos DTU Aqua og Svend-Erik Andersen, formand for Danmarks Fiskeriforening. Foto Helle Sørensen.

Foto Helle Sørensen
Seniorforsker Finn Larsen, DTU Aqua deltog i en debat om sæler og fiskeri hos Oceanariet. Finn Larsen står bag den første danske kortlægning af omfanget af sælskader i dansk fiskeri. Foto Helle Sørensen.

Foto Line Reeh
Velkommen om bord! Fredag den 27. maj var der Åbent Skib på DTU's Dana, som er Danmarks største havforskningsskib. Her stod forskere, biologassistenter og besætningsmedlemmer klar til at fortælle om DTU Aquas forskning, skibet og arbejdet til havs. Mange skoleklasser fra både Hirtshals og Aalborg så forbi skibet, og der var rift om at prøve kaptajnens kasket. Foto Line Reeh.
Foto Line Reeh
På agterdækket kunne man møde DTU Aquas folk, der arbejder med redskabsteknologi og udvikling af selektive fiskeredskaber. Foto Line Reeh.
Foto Line Reeh
Man må gerne prøve selv!  DTU Aquas Maria Jarnum viser elever, hvordan man tager øresten ud på en torsk. Ørestenene afslører fiskens alder.  Foto Line Reeh.
Foto Line Reeh
Også formanden for Danmarks Fiskeriforening PO, Svend-Erik Andersen, lagde vejen forbi Dana. Her med sektionsleder Anna Rindorf, DTU Aqua. Foto Line Reeh.
Foto Line Reeh
Der var store øjne, da forsker Thomas Kirk Sørensen fortalte om plastik i havet og viste eksempler på plastik, som DTU Aqua har fundet i fisk. Foto Line Reeh.
Foto Line Reeh
I "Dana-bio" var der premiere på to film om Danas arbejde til havs. Foto Line Reeh.
Foto Line Reeh
Skibsassistent Henrik Pedersen og ubefaren skibsassistent Maj Sørensen, DTU Aqua tog imod de mange gæster på kajen i det flotte vejr. Foto Line Reeh.
Foto Line Reeh
Marin fiskeplejekonsulent Mads Christoffersen, DTU Aqua fortalte om stenrevs betydning for fiskelivet i havet og om, hvorfor man er begyndt at genetablere rev flere steder. Foto Line Reeh.
Foto Line Reeh
Der var meget at se på for både store og små i fiskelaboratoriet, hvor man kunne se og røre fisk fra farvandene omkring os. Foto Line Reeh.
Foto Line Reeh
 I løbet af dagen så 787 gæster forbi skibet og oplevede aktiviteterne ombord. Her på fiskebroen, hvor skipper Claus Persson viste rundt. Foto Line Reeh.

Foto Line Reeh
I lytterummet på Dana fortalte forsker Karl-Johan Stæhr blandt andet om brug af akustik til at opmåle fiskebestandes størrelse. Foto Line Reeh.

Foto Line Reeh
Tak for besøget! DTUs havforskningsskib Dana er 78 meter langt og bygget i 1980-81 på Århus Værft. Dana er netop kommet hjem fra togt i Norskehavet og stævner den 22. juni afsted igen. Nu med kurs mod Skagerrak og Kattegat.  Foto Line Reeh.