Foto: Vibeke Hempler

Studenter-startups modtager legater fra Nimbs Fond

Otte studenter-startups fra DTU er blevet tildelt 400.000 kr. fra Nimbs Fond. Forretningsideerne bag de gryende virksomheder er vidt forskellige, men har alle afsæt i teknologiske løsninger.

Af Rikke Pape Thomsen

Der var brede smil hos de 20 studerende fra DTU, der deltog i en festlig legatoverrækkelse fredag d. 25. november hos Advokatfirmaet Jon Palle Buhl i København. Flokken bestod af velklædte ingeniørstuderende, som tilsammen udgør teams bag de lovende projekter.

”Vi vil rigtig gerne støtte op om de her otte forretningsideer. Ved at uddele disse legater, håber vi, at det kan hjælpe dem videre til markedet med deres meget forskellige, men alle kreativt og samtidig forretningsmæssigt godt tænkte projekter,” fortæller bestyrelsesmedlem og direktør for Nomeco, Henrik Kaastrup.

Et fagligt bredt felt

Feltet af startups spænder bredt fra træningsmaskiner til diabetespatienter, en koldbryggende kaffemaskine til en digital platform for jagtinteresserede. Det største legat på 150.000 kr. gik til holdet bag virksomheden Eupry, som leverer temperaturovervågning af køleenheder i fødevare- og medicinindustrien.

Foto: DTU

Fra Eupry ses fra venstre mod højre: Sigurd Jervelund Hansen, Christian Herschend Jacobsen og Jakob Konradsen.

Eupry er allerede i dag en seriøs udfordrer på markedet for temperaturovervågning. I bestyrelsens motivation ved overækkelsen lød det bl.a., at Eupry har alle de nødvendige elementer, som på sigt kan danne grundlaget for en endog meget succesfuld forretning:

• Et energisk team af højt kvalificerede personer
  • Et konkurrencedygtigt og efterspurgt produkt
  • En købestærk kundegruppe
  • Et lovreguleret marked, som sikrer et globalt behov for virksomhedens produkter og services mange år frem.

Ingeniørstuderende og CTO i Eupry Jakob Konradsen siger:

”Vi er enormt glade for at få den anerkendelse og støtte med på en lang sej rejse, som vi har bevæget os ud på. Legatet skal vi bruge til at fuldautomatisere kalibreringsprocessen i vores produkt. Vi kan dermed sætte en ny standard i markedet så det ikke længere er nødvendigt for hospitaler, læger, apoteker at bekymre sig om temperaturmonitorering og kvalitet af termometre, vi får nu mulighed for at levere en kosteffektiv og total serviceløsning”.

DTU Skylab

DTU Skylab tilbyder en lang række aktiviteter til studerende på DTU, som har lyst og mod på at udvikle deres teknologiske ideer. Flere gange årligt er det bl.a. muligt at søge om økonomisk støtte til udvikling af ens prototype eller virksomhed. Læs mere om funding muligheder her.