Fremtidens teknologier til debat på Folkemødet

Debatter om selvkørende biler, droner, kunstig intelligens, fremtidens arbejdsmarked og en robot ved navn Kubo er nogle af de ting, besøgende kan opleve i Ingeniørteltet på Folkemødet.

Aalborg Universitet, DTU, Engineer the future, Ingeniørforeningen IDA og Syddansk Universitet står sammen i Ingeniørteltet, når Folkemødet løber af stablen fra 15. til 18. juni på Bornholm.

Ingeniørteltet åbner med en teknologisk tour de force i selskab med DR-journalist Nikolaj Sonne. Her bliver besøgende præsenteret for læringsrobotten Kubo, de programmérbare barbiedukker SmartGurlz og en bærbar ultralydscanner. Samme aften byder ingeniørerne op til stor teknologifest med tidligere transportminister Magnus Heunicke (S) som dj.

”Folkemødet giver mulighed for at skabe nye relationer og komme i dialog med centrale beslutningstagere om ingeniørernes rolle i samfundet. Desuden giver det anledning til en samtale med besøgende, som ikke til daglig har noget med universiteterne at gøre, om forskningens betydning for samfundet og den enkelte borger,” siger Rasmus Larsen, der er prorektor på DTU.

I løbet af det fire dage lange folkemøde er der mulighed for at overvære knap 30 debatter og arrangementer, hvor mange handler om fremtidens brug af teknologi og dens indflydelse på samfundet. Det gælder bl.a. debatter om selvkørende biler, og hvilken betydning kunstig intelligens har for transporten. Men der bliver også diskuteret temaer som uddannelse og fremtidens arbejdsmarked.

Tre ingeniører fra Aalborg Universitet, DTU og Syddansk Universitet vil dyste om at præsentere deres forskningsområde på den mest involverende og engagerende måde – på blot seks minutter. Publikum bestemmer suverænt, hvem der skal krones som vinder.

I teltet kan gæsterne opleve en række teknologier. Mød DTU Roadrunners, der har økobilen Dynamo 13.0 med, byg selv en drone og flyv med den - eller dyst mod en selvkørende bil.

Der bydes på øl fra universiteternes bryggerier – og som sædvanlig kan man nyde en række ScienceShows, der underholder med eksplosioner, farver og gode historier. Målet er at vise, at naturvidenskab er sjovt, fascinerende og relevant.

Se DTU's program.