Foto: Jeppe Morup / DS smith

Studerende nomineret som ’Årets kvindelige iværksætter’

mandag 17 nov 14
|
af Caroline Jacobsen
De to studerende bag den succesfulde transportable engangsskraldespand DropBucket, Marie Stampe Berggreen og Heiða Gunnarsdóttir Nolsøe, er nomineret til at blive ’årets kvindelige iværksætter’ ved IVÆKST-prisen 2014.

IVÆKST-prisen hylder iværksættere og vækstvirksomheder og har fokus på at styrke dansk vovemod ved at honorere ildsjæle. Prisen uddeles i seks forskellige kategorier sammensat af IVÆKST, DANA, Google, Deloitte og e-conomic. Vinderen findes gennem en online afstemning, hvor alle kan stemme. I år er de to DTU-studerende Marie Stampe Berggreen og Heiða Gunnarsdóttir Nolsøe nomineret i konkurrencen, og det giver dem lyst til at anspore andre kvinder til at springe ud i iværksættereventyrer, fortæller de.

Siden DropBucket i 2012 blev færdigdesignet og udviklet, har 24-årige Heida og 22-årige Marie gennemlevet et sandt væksteventyr. Det hele startede på det allerførste kursus på det allerførste semester af bacheloruddannelsen Design og Innovation fik de to den idé, at man kunne samle skrald med skrald. De udviklede derfor en bærbar skraldespand i genbrugsbølgepap designet til, at den kan blive fyldt op og smidt ud sammen med sit indhold.

Det er faktisk gået så stærkt, at pigerne på under et år har fået et millionbeløb i investorkapital af den færøske virksomhed SpF Royndin og vundet den prestigefyldte Scanstar-pris for bedste emballage i Skandinavien. Det skete tilbage i oktober sammen med DS Smith, som er virksomheden, der har videreudviklet løsningen sammen med dem. Nu har de også landet en nominering som Årets kvindelige iværksætter ved IVÆKST 2014.

”Det føles så uvirkeligt,” fortæller Heida, som er både benovet og ret stolt af at være en del af gruppen af nominerede.

”Det er et stærkt felt, vi er oppe imod, og vi er meget glade og stolte,” siger hun.

Et stempel som de bedste kvindelige iværksættere ville betyde meget for dem. I begyndelsen af DropBucket-projektet var de nemlig slet ikke sikre på, at de havde iværksættere i sig - for var det ikke lidt en mandeting?

Startup-kvinder

De tvivlede på, om marketing, regnskab og forretningsplaner var noget, de kunne håndtere. Det ændrede sig imidlertid hurtigt, og i dag har de lyst til at fortælle alle kvinder, de møder, at momsregnskaber er en smal sag.

”Det er tit kendetegnet ved kvinder, at de ikke tror, de kan. Men det kan vi godt!,” siger Heida med eftertryk på ’kan’.

I dag har de blandt andet kunder som Roskilde Festival, Distortion og Aarhus festuge. Siden DropBucket blev født, har de udviklet på materialet, placering af håndtagene, optimering af udskæring i pappet, optimeret på formen og udviklet lukkemekanismen i bunden.

Mere end 5000 DropBuckets har været opsat rundet omkring i Danmark. Nu drømmer pigerne om at udvikle konceptet, så de smarte skraldespande af genbrugspap en dag holder festivaler og lignende arrangementer rene i hele Europa.

Afstemningen løber indtil 28. november. Vinderen kåres den 4. december. Stem på DropBucket-pigerne lige her.

Nyheder og filtrering

Få besked om fremtidige nyheder, der matcher din filtrering.