Foto: Torben Nielsen

Fire tekniske universiteter opruster med yngre forskere

Den europæiske alliance af tekniske universiteter – EuroTech – lancerer et postdoc-program, der styrker samarbejdet mellem førende forskningsmiljøer i Europa.

EuroTech-alliancens fire tekniske universiteter – hvor DTU er et af dem – har netop lanceret programmet EuroTechPostdoc Programme. Gennem programmet er det muligt for de fire universiteter at ansætte 80 yngre forskere med en ph.d.-grad i to-årige ansættelser.

Skal sikre mobilitiet og vidensudveksling

Det er forskerene selv, der skal ansøge, og et særligt krav er, at de i de seneste tre år ikke har arbejdet eller opholdt sig mere end 12 måneder i det land, hvor de får deres ansættelse. Desuden skal deres forskningsprojekt ske i samarbejde med et af EuroTech-alliancens øvrige universiteter, ligesom der gerne må være en industripartner med i projektet.

Det er krav, der skal medvirke til at accelerer samarbejdet mellem forskningsmiljøerne på de fire universiteter i alliancen, og understøtte udveksling af viden og ideer både mellem universiteterne, men også med erhvervslivet.

EuroTechPostdoc styrker de unge forskeres karriere ved at give dem adgang til EuroTech-universiteternes førende forskningsmiljøer, infrastruktur og netværk. Programmet styrker også det strategiske samarbejde på tværs af universiteterne.

Læs mere om EuroTechPostdoc Programme og ansøgningsdeadlines her.