Foto: Mikal Schlosser

DTU Roadrunners klar til økoræs efter kongeligt besøg

Konstruktion og mekanik
Forud for europamesterskaberne i grøn bilkørsel i juni skulle det hold studerende, der repræsenterer DTU, bestå endnu en test. Et besøg af bilentusiast H.K.H Prins Joachim.

Om kort tid skal de ingeniørstuderende i DTU Roadrunners deltage i de uofficielle europamesterskaber i at køre længst på en liter brændstof ved Shell Eco-marathon i London. Inden da har de dog i dag skulle bestå endnu en prøve – en testkørsel med kongeligt publikum.

Testkørslen gav sved på panden, og holdet havde arbejdet til langt ud på de tidlige morgentimer for at få de benzinøkonomiske biler på asfalten. Blandt andet havde de natten før kodet et nyt motorsystem. Der var dog ingen slinger i valsen, da prins Joachim fik præsenteret de to funklende biler og med stor interesse inspicerede de innovative eksempler på bæredygtig mekanik, aerodynamik og elektronik.

En bil bliver til to
DTU deltager for 13. år i træk i Shell Eco-marathon. I år stiller de studerende med to biler. Den ene kører i klassen for små bybiler og skal derfor efterleve krav til bytrafik som f.eks. fire hjul, evnen til at stoppe jævnligt for rødt lys og til at kunne fragte bagage. Den anden kører i prototype-klassen, hvor man bl.a. kan eksperimentere med formen på bilen for f.eks. at mindske friktion.

At stille med to biler er ikke uden udfordringer, men de studerende har ifølge kursusansvarlig og professor ved DTU Mekanik Jesper Schramm arbejdet ”ansvarsfuldt og engageret – også om natten.” For selvom det er en af de sjovere af slagsen, så er London-løbet en eksamen, som indhenter ECTS-points til de studerende.

Vis hvad I kan
H.K.H. Prins Joachim møder DTU Roadrunners hvert år forud for økomaraton, og også denne gang var han tydeligt imponeret. Han roste de studerende for deres evner til at arbejde sammen som hold, og til at skabe synergieffekt som ingeniører med alle dele af bilerne, fra elektronikken til føreren.

”I har allerede leveret en præstation. I står på tærsklen til noget meget spændende. Ikke bare jeres egen karriere, men også begrænsningen af global opvarmning, ” sagde han i en tale til de studerende. ”Det er jeres drøm og jeres studie, som går sammen i symbiose om at blive til noget.”

Han ønskede derudover de studerende held og lykke med en motiverende peptalk:

”I skal ud og vise jeres værd som hold fra et af landets fremmeste uddannelsessteder. Vis, hvad DTU kan.”

Det er der fuld tillid til, at de gør. Sidste år forbedrede holdet sin egen verdensrekord fra 2013, da de studerende nåede at køre imponerende 665 km på det, der svarer til 1 liter benzin. Læs mere om bedriften.

Shell Eco-Marathon løber af stablen i London fra 30. juni til 3. juli.