Bocart

Nyt design giver konkurrencefordele for gokartproducent

tirsdag 05 mar 19

Kontakt

Debasish Chakraborty
Scientific Business Developer
DTU Fysik
45 25 31 98

Samarbejde med DTU

BOCART samarbejder desuden med DTU gennem andre projekter for at tilføre virksomheden specialviden. Projekterne tæller blandt andet gameificering af bocarten og udvikling af elmotorer, og så knyttes sidsteårsstuderende til konkrete udfordringer på flere af virksomhedens udviklingsprojekter.
Diplomingeniørstuderende udvikler helt ny type samling, som gør det muligt at skille offroad-gokarts ad, og det gør dem langt nemmere og billigere at transportere.

Terrænkørende gokarts, også kaldet crosskarts, er blevet mere og mere udbredt i Danmark, og denne offroad-gokarttype er enormt populær blandt både børn og voksne, som jagter fart og adrenalinsus.

Det terrængående køretøj er ikke kun populært i Danmark. Flere steder i verden er folk blevet bidt af crosscarten, som giver mulighed for offroad-ræs.

Den udenlandske interesse for den specielle gokart har det sydsjællandske firma Bocart oplevet i stor stil. Firmaet får flere og flere efterspørgsler på offroad-gokarts fra især de nordiske lande, og denne efterspørgsel vil Bocart gerne efterleve. I dag har firmaet dog den udfordring, at crosskarts er rigtig svære at shippe, fordi de har en vanskelig størrelse og ikke kan skilles ad. Dette betyder, at en crosskart ikke kan være på en standard EUR-palle og det gør transporten enormt dyr.

Derfor kontaktede Bocart DTU Diplom og tilmeldte sig det tværfaglige kursus Innovation Pilot, så nogle studerende kunne få mulighed for at se nærmere på udfordringen og give deres bud på en løsning.

Daniel Davidsen, Olga Lubbers, Troels Lund, Malene Sørensen og Jakob Mølhave tog udfordringen op og kom hurtigt frem til, at problemets kerne lå i, at crosskarten ikke kunne skilles ad.

”På den ene side gjaldt det om at finde de rigtige steder på crosskarten, som kunne skilles ad, og på den anden side gjaldt det om, at den skulle være nem at samle igen og stadig være stærk nok. Der skulle tages højde for, at sikkerheden og styrken i køretøjet ikke blev kompromitteret, så man risikerede personskader,” forklarer Malene og Troels.

Løsningen blev en helt ny samling med en speciel connector, som gjorde det muligt at dele crosscarten i to dele uden at forringe hverken sikkerheden eller styrken. Designet af køretøjet fik også en optimering, som muliggjorde denne specielle samling, og som tilmed udbedrede nogle af crosscartens nuværende fejl.  

Ved at re-designe den terrængående gokart og anvende den nyudviklede samling kan Bocart spare 60 procent på shippingomkostninger. Det opdaterede design og den nye samling gør det nemlig muligt at få pakket crosskarten på en standardpalle, og dermed har de studerende kridtet banen op for, at Bocart langt nemmere og meget billigere kan efterkomme den store efterspørgsel på offroad-gokarts fra udlandet.

Relaterede Videoer  

Vis flere