DTU bringer videnskaben til Folkemødet

Havforskning Klimaændringer Medicin og medicoteknik Medicinske apparater og systemer Polarforskning Jordobservation Isforskning Energi Energisystemer

Folkemødet på Bornholm vil i år få deltagelse af forskere fra DTU, der vil sætte fokus på bæredygtigt fiskeri, velfærdsteknologi, polare aktiviteter og intelligente energisystemer.

Fra 13. til 17. juni er der Folkemøde på Bornholm, og DTU benytter lejligheden til at præsentere nogle af sine forskningsområder og sætte fokus på løsningsorienteret, teknisk videnskab.

Gennem de fire dage vil forskere fra DTU fokusere på emnerne bæredygtigt fiskeri, velfærdsteknologi, polare aktiviteter og fremtidens intelligente energisystemer.

Derudover vil DTU Science Show dagligt afholde opvisninger, ligesom DTU Bryghus vil fortælle om bæredygtige brygningsmetoder og selvfølgelig byde de besøgende på smagsprøver.

Torsdag - Tema: Fiskeri

17.00 – 18.00: Fra fisk på film til bæredygtigt fiskeri

Fiskene i havene er en fælles og begrænset ressource. Derfor kræver både myndigheder og forbrugere, at fiskeriet foregår på en bæredygtig måde. Hør, hvordan DTU bruger kameradokumentation for at skabe et mere bæredygtigt fiskeri.

18.00 – 18.30: Hvordan er fremtiden for laksen?

Østersølaksens historie er turbulent - med mange op- og nedture i bestanden. Hør om DTU’s forskning i østersølaksen, om fiskeriets udvikling og om laksens fremtid.

20.30 – 21.30: Bæredygtig ølproduktion

DTU Bryghus kommer med eksempler på, hvordan forskning og uddannelse kan kobles med innovationsprojekter i industrien. Og de kommer også med smagsprøver på miljøvenlige øl!

Fredag - Tema: Velfærdsteknologi

10.00 – 11.00: Hvordan starter man sin egen virksomhed?

Mød to DTU-studerende, der har gjort entreprenør-drømmen til virkelighed og skabt virksomheden CutLab på baggrund af deres studier på universitetet. Den kreative ingeniørvirksomhed står for dele af interiøret i DTU’s telt.

13.00 – 14.15: Hvordan får man innovation i uddannelserne?

DTU Bryghus fortæller om, hvordan deres arbejde kan anvendes som innovationsplatform for de studerende på DTU. Der vil være smagsprøver fra bryghuset.

16.15 – 16.45: Er velfærdsteknologi et nyt eksporteventyr?

Hvad skal der til for at vende udviklingen, så Danmark oplever vækst i eksporten af velfærdsteknologier? Det giver professor på DTU Elektro Henrik Hautop Lund et bud på, og han viser eksempler på danskudviklet velfærdsteknologi med dokumenteret effekt.

17.30 – 18.15: Kan man lege sig til sundhed?

Ved at lege på fliser med indbygget robotteknologi forbedrer ældre deres balance, styrke og mobilitet. Det nedsætter risikoen for blandt andet faldulykker og hoftebrud. Kom og prøv den legende træning på de DTU-udviklede fliser.

20.00 – 20.30: Koncert med robotteknologi

Som afslutning på en dag med fokus på nye teknologier inden for leg, læring og optræning giver Bryan Rice en alternativ minikoncert, hvor forskning og underholdning går hånd i hånd.

Lørdag  - Tema: Polar & Rum

10.00 – 11.00: Kan man lave rumforskning med balloner?

Rumforskning og balloner lyder ikke umiddelbart som det oplagte match. Men det er det. For balloner kan bruges til at måle jordens atmosfære og bidrage til klimaforskningen. Se DTU’s luftballon, og hør mere om balloner og rumteknologi.

12.30 – 13.00: Hvem holder øje med Arktis?

Astrofysiker Michael Linden-Vørnle fortæller, hvorfor rumteknologi er en nødvendighed i det svært fremkommelige Arktis. Om satellitter, der kan bruges til at forbedre overvågning, kommunikation og navigation. Og om rumteknologi, der kan bruges til at håndhæve suverænitet og til forskning inden for bl.a. meteorologi og klima.

13.00 – 14.00: Kan man lave rumforskning med balloner?

14.00 – 14.30: Hvordan forholder vi os til klimaforandringer i Arktis?

Hvilken betydning har klimaforandringer og ændringer i isdækket for miljøberedskabet i Arktis? Det kan rumteknologi svare på, samtidig med at det kan bruges til at udvikle teknologier og metoder, der er målrettet arktiske forhold, og som kan understøtte en bæredygtig udvikling i Arktis.

16.30 – 18.00: Bæredygtig ølproduktion

Søndag - Tema: Smart Grids

12.00 – 13.00: Bornholm som laboratorium for vedvarende energi

På DTU forsker man hos PowerLabDK i fremtidens intelligente energisystemer – Smart Grids. Hør om, hvorfor Bornholm og Bornholms energiforsyning er det ideelle testmiljø til at udvikle Smart Grids.

13.00 – 14.00: Vi lukker og slukker med en opvisning fra DTU Science Show og smagsprøver fra DTU Bryghus.