Trappe

DTU holder åbent hus i fremtidens parcelhus

Miljø og forurening Konstruktion og mekanik Informationsteknologi
Lørdag 16. juni kl. 14-17 slår DTU Byg dørene op til universitets bud på et plus-energihus, der producerer mere energi, end det forbruger

Glem alt om 80’ernes mørke miljørigtige byggeri med små vinduer, der ikke kunne åbnes! Nutidens energirigtige boliger har store vinduer med masser af lysindfald, solceller på taget, et indeklima i top og spektakulær arkitektur. Ydermere er det allerede i dag muligt at bygge boliger, der lever op til Bygningsreglementets 2020-krav – det vil sige, som producerer mere energi, end de forbruger.

Studerende fra fire DTU-institutter, DTU Byg, DTU Management Engineering, DTU Miljø og DTU Informatik, har det seneste års tid arbejdet på at konstruere et intelligent plus-energihus, kaldet FOLD, der tager forskud på fremtiden. Huset er projekteret og bygget i samarbejde med en række erhvervsvirksomheder, som foruden teknisk know-how har stillet det sidste nye inden for produktdesign til rådighed.

Projektet Solar Decathlon er et af DTU’s topprioritets-projekter. I dag udgør energiforbruget i bygninger 40 pct. af Danmarks samlede energiforbrug, blandt andet til opvarmning, køling og belysning. Der er med andre ord et meget stort uudnyttet potentiale i at sænke energiforbruget i vores bygninger - dels set i et overordnet samfundspolitisk perspektiv og dels set fra den enkelte forbrugers synspunkt.

”At designe og opføre et plus-energihus, som allerede nu lever op til 2020-kravene, og som er rart og sundt at bo og leve i, er ikke en opgave, en enkelt forskningsinstitution eller virksomhed kan klare alene. Vi har derfor allieret os med repræsentanter for byggeindustrien for sammen at udvikle innovative løsninger, som er realistiske, og som kan bruges af byggebranchen,” siger professor ved DTU Byg Bjarne Olesen, projektleder for Solar Decathlon-projektet.

Huset er således konstrueret ud fra princippet integreret design – det betyder, at huset er et miks af det nyeste inden for energibesparende teknologier, der et tænkt sammen i et intelligent design, der bedst muligt udnytter den nyeste innovative produktudvikling.

Det betyder eksempelvis, at huset er udstyret med en innovativ klimaskærm, bestående af det nyeste materiale inden for isolering og seneste udvikling inden for energieffektive vinduer, der tilsammen minimere energibehovet. Samtidig sørger nye energieffektive teknologier, der anvender vedvarende energikilder som solenergi, for opvarmning, køling og ventilation af huset.

DTU deltager med projektet FOLD i konkurrencen Solar Decathlon Europe 2012, der skal skabe ny viden og opmærksomhed om plusenergibyggeri og brug af vedvarende energi som solenergi til opvarmning og køling af vores bygninger. Samt vise at en mere effektiv udnyttelse af vedvarende energi er såvel praktisk som økonomisk mulig.

Konkurrence finder sted i Madrid i september og når huset er testet skal det fragtes til Spanien, hvor DTU’s projekt dyster sammen med lignende projekter fra 19 universiteter i 15 lande.

Men inden huset pakkes sammen, holder DTU Åbent Hus lørdag 16. juni 2012 kl. 14-17, Nordvej, ved Bygning 121, 2800 Kgs. Lyngby. Alle interesserede er velkomne. Se kort over DTU her