Foto Mikal Schlosser

Rekordstort antal deltagere til High Tech Summit

DTU High Tech Summit er et topmøde i verdensklasse, sagde statsminister Lars Løkke Rasmussen i sin åbningstale.

DTU’s digitaliserings-topmøde High Tech Summit kom flyvende fra start med et rekordstort antal besøgende. Op mod 5.000 forskere, studerende, virksomheder og besøgende fra udlandet deltager. Statsminister Lars Løkke Rasmussen åbnede topmødet med ordene: ”Det er ikke bare et High Tech Summit – det er et topmøde i verdensklasse.”

”Teknologisk udvikling er vores vigtigste redskab, når det gælder om at sikre en bæredygtig udvikling – og jeres engagement, idéer og talent er afgørende for, at vi kan realisere visionen om en bedre fremtid for vores børn og børnebørn,” sagde Lars Løkke Rasmussen.

Statsministeren fremhævede, at en bæredygtig fremtid kræver samarbejde og fælles engagement. Samtidig pegede han på, at der er et anslået indtjeningspotentiale på 12 mia. dollar for at levere på FN´s verdensmål for en bæredygtig fremtid.

”12 mia. dollar i fortjeneste for at levere rent vand, uddannelsesværktøjer, smart sundhedspleje, bedre mad, grønne løsninger og mange andre bæredygtige løsninger. Bæredygtighed ikke alene er sund fornuft - det er blevet en god forretning. Tiden er kommet til - ikke at spørge, hvad du kan for de globale mål - men hvad de globale mål kan gøre for dig. Det lyder måske ikke heroisk. Men for at være ærlig: Jeg er ligeglad med, hvordan det lyder, så længe det gør verden - hele verden – til et bedre sted,” sagde Lars Løkke Rasmussen.

Investering i forskning

Rektor på DTU Anders Bjarklev fremhævede også bæredygtighed som en opgave for hele Danmark, samtidig med at han roste regeringens udspil til en klimaplan for at sætte en ny standard for grøn omstilling.

”Vi har brug for en ny ambitiøs vision for Danmark. En vision som kan tage os til næste niveau. En vision, der engagerer alle borgere. En vision, der skaber en stærk og levedygtig base for vores velfærd,” sagde Anders Bjarklev.

Han fremhævede, at der er brug for, at regeringen sætter ambitiøse mål for uddannelse og forskning, og brugte DTU-startuppen Aquaporin som et eksempel på, at investering i forskning er en god forretning.

Aquaporin lancerede i 2005 en revolutionerende vandrensning med nye biologiske membraner. På 12 år er virksomheden vokset til 110 ansatte på verdensplan, hvoraf de 65 arbejder i Danmark.

”Heldigvis er Aquaporin kun et blandt mange gode eksempler på samarbejde mellem universiteter, erhvervsliv og nystartede virksomheder. De sidste 20 år har DTU-studerende, medarbejdere og kandidater etableret to virksomheder om ugen i gennemsnit – eller i alt 2.200 nye virksomheder siden 1999,” sagde Anders Bjarklev.

Digitaliseringens svar på Folkemødet

High Tech Summit finder sted over to dage, hvor DTU Lyngby Campus omdannes til digitaliseringens svar på Folkemødet på Bornholm. Topmødets udstillingshal summer af aktivitet på stande fra 70 virksomheder, som præsenterer projekter og innovation inden for digitalisering, big data og kunstig intelligens.

I DTU’s bibliotek udstiller 50 af de mest succesfulde startups med navne som Eupry, Obital og Trebo deres projekter med posters og stande, hvor de viser deres prototyper og svarer på spørgsmål fra de besøgende.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen på DTU High Tech Summit