Maritime DTU

DTU får nyt maritimt center

Konstruktion og mekanik Transport og logistik Operationsanalyse

Når Maritime DTU åbner 1. maj, får det Blå Danmark et enkelt kontaktpunkt til universitetets samlede ekspertise inden for det maritime område. I DTU’s nye center forener forskere fra hele universitetet deres kræfter om at udvikle nye, tværfaglige løsninger på det maritime erhvervs udfordringer.

Drivkraften bag det nye center er et samarbejde mellem DTU Mekanik, DTU Management Engineering og DTU Transport. Ingrid Marie Vincent Andersen er udnævnt til leder af centeret.

Maritime DTU kommer til at koordinere de maritime aktiviteter på DTU inden for forskning, uddannelse, innovation og forskningsbaseret rådgivning. Centeret skal også styrke forskningssamarbejdet med danske og internationale universiteter. Det kommer til at betyde fælles kurser og udveksling af studerende, ph.d.-studerende og undervisere. Det er samtidig et vigtigt mål for Maritime DTU at identificere behov for uddannelse, forskning og innovation i samarbejde med den maritime sektor.

Udvikling og innovation på det maritime område
DTU’s koncerndirektør for Erhverv og Myndigheder, Niels Axel Nielsen, siger om det nye center:
”Maritime DTU vil markant styrke DTU’s muligheder for at løse sektorens udfordringer, særligt på de mange områder hvor der er brug for flere faglige ekspertiser. Effektive løsninger på sektorens udfordringer kræver naturligvis skibsteknisk faglig indsigt, men også viden om drivmidler og reduktion af miljøpåvirkning, drifts- og operationsoptimering samt sikkerhed og kommunikation. Med Maritime DTU styrker vi den interne koordinering, og ikke mindst letter vi sektorens kontakt og samarbejde med DTU, idet vi skaber et samlet kontaktpunkt for sektorens virksomheder og myndigheder. Det er disse kontakt- og koordinationsopgaver, som Ingrid Marie Vincent Andersent har den helt rette baggrund for at løfte.”

Ingrid Marie Vincent Andersen har i de senere år været en central del af DTU’s kursusudvikling på det maritime område og har som deltager i forskellige arbejdsgrupper været med til at udforme nationale vækststrategier for det maritime område, bl.a. Vækstplan for det Blå Danmark og Blå arbejdspladser via grønne løsninger, som er en del af prioriteringsgrundlaget INNO+.