Dynamo under rekordforsøget
DTU ROadrunners fejrer rekorden
Bettina Kingo får nyheden om rekorden
Studerende arbejder på bilens teknik
Glæde over rekord
Officials måler forbruget af brændstof

Ny verdensrekord fra DTU’s økobil

Energieffektivisering Fysik Computerberegning Konstruktion og mekanik Miljø og forurening

De studerende bag DTU's økobil har nået deres målsætning om at slå deres egen verdensrekord ved Shell Eco-marathon i Holland. Det skete i tredje forsøg ud af seks mulige.

De studerende jublede højt, krammede hinanden og klaskede højlydt hinanden high-fives, da deres økobil, Dynamo, satte ny verdensrekord i at køre længst på en liter brændstof ved Shell Eco-marathon i Rotterdam.

Øko-bilen brugte en så lille mængde af brændstoffet ethanol under sin kørsel rundt på banen, at det svarer til at køre 612,3 kilometer på én liter benzin.

Dermed har holdet bag, DTU Roadrunners, slået deres egen verdensrekord, som holdet satte i 2012, hvor resultatet blev 611 kilometer på en liter.

”Vi er ekstremt glade, stolte og lettede over, at vi har fået en ny verdensrekord i hus,” siger en af holdets studerende, Mads Bernitt, som læser på Produktion og Konstruktion på DTU Mekanik.

Han er en af de 30 studerende, som er med i Holland, og som har arbejdet målrettet og hårdt på at forbedre bilens teknik i forhold til sidste år.

Rekorden blev sat i tredje forsøg ud af seks mulige i konkurrencen, hvor studerende fra hele Europa konkurrerer om at designe biler, der bruger mindst muligt brændstof.

Bilen er optimeret på flere punkter i forhold til 2012, men noget af teknikken blev ikke klar til dagens forsøg, som alligevel endte med en ny rekord.

Godt resultat med ny bil

Med 1,3 kilometer længere end den tidligere rekord ville holdet forsøge at sætte en endnu bedre rekord i de tre sidste forsøg. Men uden held. Alligevel er de studerende glade.

”Selvfølgelig ville vi gerne have sat en endnu bedre rekord og have kørt nogle flere kilometer. Men vi skal huske, at vi har lavet en ny bil i forhold til sidste år, så derfor er det stadig flot at vi kan nå det resultat og sætte ny rekord. Jeg er supertilfreds,” siger Jacob Jeppesen, som læser til civilingeniør på DTU Mekanik og er med på DTU Roadrunners.

Holdet satsede på at få et endnu bedre resultat i de sidste tre forsøg og arbejdede derfor både dag og nat på at optimere bilens teknik. Blandt andet ændrede de gearingen og satte nyt bremsesystem i bilen.

”Vi havde ikke nået at teste det, men valgte at satse. Det gik så ikke, som vi havde håbet, men vi tager glade hjem som vindere og med den nye verdensrekord,” siger Bettina Kingo, der kørte Dynamo i alle forsøg, og læser Bæredygtig Energi på DTU Vindenergi.  

Verdensrekorden kort

 

  • Sat af Dynamo i kategorien Urban Concept
  • Den er sat på en bane, som er 1,6 kilometer lang, og som bilen skal køre gennem ti gange på mindre end 39 minutter
  • Bilen brugte 39.4 ml ethanol under kørselen, omregnet svarer det til 612,3 kilometer på én liter benzin
  • Officials fra konkurrencen fylder brændstof på bilens tank før start og påfylder igen, når bilen er i mål. Den påfyldte mængde svarer til bilens forbrug. Forbruget af for eksempel ethanol omregnes derefter til tilsvarende forbrug for benzin. Til sidst omregnes forbruget til antal kilometer for benzin