Foto: Stamers Kontor

Skylab skaffer studenter-startups rekordstore legater

DTU Skylab hjalp med at fordele rekordstore beløb til studenterstartups i 2018, hvoraf flere projekter modtog over 100.000 kroner.

Aldrig før har innovationshubben DTU Skylab faciliteret uddelingen af så mange penge til studenterstartups, som de gjorde i 2018. I alt modtog seks projekter over 100.000 kroner, hvor kun et enkelt projekt modtog ligeså mange penge i 2017.

”Vi har vist, at der kommer rigtig gode projekter ud af at give virksomheder selv små poser penge. Det har vakt fondenes opmærksomhed, og gjort dem interesseret i at uddele nogle højere beløb,” siger Jakob Svagin, en af de tre startup-coaches i DTU Skylab.

Udover at de i forvejen tilknyttede fonde er begyndt at give flere penge, har den nye, store Verner Overgaards Familiefond også smidt midler i legatpuljen for første gang. Det har fået DTU Skylab til at udvikle konceptet next level funding, som er et program, der fokuserer på at uddele større beløb til projekter, som bare mangler det sidste skub for at lancere deres produkter på markedet.

”Next level funding betyder, at en håndfuld studerende kan træde ud af en studierolle og bygge deres virksomheder for alvor. Det, tror jeg, er noget som vil inspirere alle DTU’s studerende til selv at forfølge deres startup-drøm,” siger Jakob Svagin.

Det samlede beløb, som blev uddelt gennem Skylab i 2018, var på 1.396.779 kroner. Det er en ny rekord sammenlignet med 807.436 kroner i 2017.

Penge er benzin for startups

En af de virksomheder, som gjorde sig fortjent til next level funding sidste år, er SubBlue Robotics. De modtog en kvart million kroner til at udvikle deres skibsrensende undervandsrobotter, som skal testes på Oslobåde fra rederivirksomheden DFDS i løbet af 2019.

”Finansieringen fra Skylab Next level funding, sammen med vores øvrige finansieringskilder, betyder, at vi nu har musklerne til at opgradere vores small scale prototype, til en full-scale prototype. Dette spring har også betydet, at vi gik fra at teste i en vandtank, til at vi nu kan teste på rigtige skibe,” siger Don Fischer, CEO for SubBlue Robotics.

Skylab uddeler sideløbende med next level funding programmet stadig masser af mellemstore bevillinger til studenterprojekter med hjælp fra mindre fonde. Får man en af dem, kan man stadig komme rigtig langt med sin startup-virksomhed, understreger startup-coach Jakob Svagin.

”En startup skal bruge penge, ligesom en bil skal bruge benzin. Men uanset hvor meget benzin, du får, så er det ekstremt lærerigt bare at få lov at prøve at sætte bilen i gang. Der er ikke mange uddannelser, hvor man for 10- eller 20.000 kroner lærer at lave momsregnskaber, undersøge patenter, snakke med kunder, bygge en business case og være ansvarlig for det hele selv,” siger han.

Hvis du vil søge et stort eller mindre legat til din startup-virksomhed kan du sende din ansøgning til DTU Skylab inden 31 marts.

Se den fulde liste over støttede projekter i 2018 her.