Foto Bax Lindhart
Foto Bax Lindhart
Foto Bax Lindhart
Foto Bax Lindhart
Foto Bax Lindhart

Ny testfacilitet til droner og selvkørende køretøjer

En ny testfacilitet er første skridt i en strategi, der skal gøre DTU førende inden for forskning og uddannelse i autonome systemer.

Til lyden af summende droner har DTU indviet en ny testfacilitet for autonome systemer. Den skal styrke DTU’s forskning og uddannelse i samarbejdende autonome systemer og selvkørende køretøjer.

Førerløse biler og skibe, droner, der gennemfører miljøovervågning, slagterobotter, telerobotter og præcisionslandbrug er enten allerede virkelighed eller tæt på at blive det. DTU vil være bedst i Europa på dette område, og det mål skal nås ved at gå på tværs af fagligheder og udvikle generelle modeller med anvendelsesmuligheder inden for mange forskellige områder.

”Det er meget glædeligt, at vi nu har en testfacilitet for dette område. Testfaciliteten vil hjælpe os til at sætte dagsordenen om mulighederne inden for feltet . Der er jo ikke noget, der virker så godt som "show it - don’t tell it". På sigt kan denne midlertidige facilitet også hjælpe os til blive klogere på, hvad der skal til for at etablere en mere permanent testfacilitet,” sagde forskningsdekan Katrine Krog Andersen, inden hun under overvågning af en drone klippede snoren over og indviede faciliteten.

Nå ja, og så blev den røde snor selvfølgelig holdt af en robotarm på en selvkørende bil.

Demonstration med droner

Til indvielsen var der flere demonstrationer af autonome enheder og systemer.  Lektor Ole Ravn fra DTU Elektro demonstrerede, under stor jubel, en autonom drone, der landede på et selvkørende køretøj. Ph.d.-studerende Sheng Wang fra DTU Miljø havde taget en drone med og viste, hvordan droner i praksis kan udføre termisk og spektral monitorering med henblik på miljøovervågning.

Forsker Jakob Jakobsen fra DTU Space havde i dagens anledning taget sin hybriddrone med. Den minder først om en helikopter, men har mulighed for at blive til et fly med faste vinger, når den er kommet op i højere luftlag. Det giver dronen langt større rækkevidde og kan derfor bruges til bl.a. remote sensing og mapping opgaver. DTU Space laver forskning i præcis positionering og attitudebestemmelse, hvor denne hybrid drone er ideel til forskellige tests.

”Etableringen af testfaciliteten harmonerer rigtig godt med, at vi netop har sat gang i at skabe en klar organisation om forskningen og uddannelse inden for dette meget perspektivrige område,” siger institutdirektør Kristian Stubkjær, DTU Elektro.