Foto Mikal Schlosser
Foto: Mikal Schlosser

Roskilde: Kuppelformet frirum for festivalgæsterne

I en kugleformet konstruktion i Game City kan festivalgæster slappe af, hænge ud med vennerne og kurere tømmermænd.

En fire meter høj kugleformet bygningskonstruktion rejser sig ved Agora E. Kuglen er tænkt som et tilbud til festivalgæsterne om et frirum, hvor de kan slappe af fra festivalpladsens tumult.

Bygningsværket er konstrueret af studerende fra DTU og belgiske Vrije Universiteit Brussel med hjælp fra vejledere fra de to universiteter og Kunstakademiets Skole for Arkitektur. De studerende har kaldt kuglen ReciPlyDome, som i virkeligheden er en beskrivelsen af den: Konstruktionen er reciprok (det vender vi tilbage til), den er lavet af krydsfiner (plywood) og den har form som en kuppel (dome). Navnet er også inspireret af den amerikanske arkitekt Buckminster Fullers Plydome, som ReciPlyDome på mange måder minder om.

Projektholdet bag ReciPlyDome har arbejdet med forskellige koncepter for kuplens anvendelse, og gennem en dialog med festivalen er det besluttet at arbejde videre med et “Hangover-Hangout”-koncept.

"Konstruktionen er let, nem at samle og transportere, og materialerne kan genbruges. Desuden er den meget CO2-venlig"
Niklas Munk-Andersen, diplomingeniørstuderende

Hangover-Hangout-konceptet indebærer, at grundskelettet suppleres med en let overdækning og kuplen indrettes med f.eks. pallemøbler og højbede, så den udgør en afskærmet oase, hvor festivalgæster kan slappe af hænge ud med vennerne, søge ly for sol eller regn og eventuelt kurere tømmermænd med en reparationsbajer.

Og så var der det med det reciprokke: At en konstruktion er reciprok betyder, at dens enkeltdele understøtter hinanden, og derfor ikke behøver sammenføjninger. Det bedste eksempel på dette er tre tændstikker, hvis yderste dele er stukket ind under hinanden og danner en slags trefod.

”Byggesektoren er storleverandør af affald, og derfor har vi konstrueret kuplen efter ”design for disassembly”-princippet, altså at byggekomponenter kan omdannes og genbruges på nye måder. Det er ikke recycling, men upcycling,” siger den ene af de studerende, Niklas Munk-Andersen, der læser bygningsdesign på DTU’s diplomingeniøruddannelse.

”Ved at lade kuplens enkeltdele skifte i form og antal, er det muligt at styre konstruktionens udseende, og netop dette ønsker vi at udnytte i vores projekt. Der er intet behov for stillads eller kran, konstruktionen er let, nem at samle og transportere, og materialerne kan genbruges. Desuden er den meget CO2-venlig.”

Ved at bruge genbrugelige elementer, med høj fleksibilitet, prøver projektet desuden at adressere problematikken omkring festivalens midlertidige byggerier, der hvert år dels koster meget arbejde, dels har et højt materialeforbrug.

ReciPlyDome har den fordel, at den gennem sine forspændte elementer, udnytter et variablet tværsnit, og på den måde er yderst materialeeffektiv.

Time lapse fra opbygningen af ReciPlyDome: