Forskere og studerende ved DTU Compute i bygning 324 skal levere nyeste viden om Big Data i projektet Big Data Business Academy. Foto: Stamers Kontor

Syv millioner fra Industriens Fond til Big Data-projekt

Informationsteknologi
Industriens Fond støtter projektet Big Data Business Academy. Projektet skal forsøge at afdække vækstpotentialet ved Big Data gennem et samarbejde mellem DTU, virksomheder og GTS-institutter.

Af Karin Rauch og Lotte Krull

Mange virksomheder kan i højere grad udnytte Big Data som strategisk værktøj til at skabe vækst. I det nye projekt Big Data Business Academy skal udvalgte virksomheder gennem et målrettet forløb, hvor virksomhederne trækker på studerendes viden om nyeste Big Data- løsninger og værktøjer, ekspertworkshops med deltagelse af innovative virksomheder og eksperter inden for Big Data, samt et efteruddannelsesprogram.

”Et af DTU’s grundpiller er som eliteuniversitet at understøtte samarbejdet til erhvervslivet med udgangspunkt i verdensklasse forskning og uddannelse. Med projektet har vi mulighed for at styrke dette mål yderligere, specielt inden for computervidenskab, matematik og statistik, der er hovedelementer i Big Data. Jeg ser meget frem til at se resultaterne af de studerendes samarbejde med virksomhederne om Big Data og til det efteruddannelsesprogram inden for Big Data, som vores forskere skal udvikle sammen med virksomhederne,” siger Rasmus Larsen, institutdirektør for DTU Compute.

Projektet Big Data Business Academy er et samarbejde mellem DTU, GTS-institutter, cleantech-netværket CLEAN og Industriens Fond, der netop har valgt at støtte projektet med 7 millioner kroner.

”Ambitionen er at gøre arbejdet med Big Data håndgribeligt og let at gå til for dansk erhvervsliv, så flere kan udnytte Big Data som en vej til vækst og øget konkurrenceevne. Samtidig vil projektet styrke uddannelsessystemet til at understøtte erhvervslivets behov for Big Data kompetencer. Målet er at give et større antal danske virksomheder strategisk bevidsthed og konkret erfaring med Big Data, hvilket vil medvirke positivt til at øge salg og eksport, nytænkning og skabe arbejdspladser i Danmark,” siger Mads Lebech, adm. direktør for Industriens Fond.

Læs mere om Big Data Business Academy i pressemeddelelsen fra CLEAN. Download pdf.