Studerende spår om sommerens ølsalg

torsdag 17 nov 16
|

Kontakt

Rikke Pape Thomsen
Specialkonsulent
Afdeling for Innovation og Sektorudvikling
61 66 29 88

Læs mere

Vinderne af OiX-finalen

1. pladsen: Beer Forecasters – Jakob Okkels, Emilie Hvashøj, Valentin Lievin og Kristian Nielsen
2. pladsen: Super Shopper – Daniella Alalouf, Macarena Mendez, Mette Gere og Mathias Lyngman
3. pladsen: Gone with the wind – Frederik Hüttel, Frederik Warburg, Thomas Ørkild og Nikolaj Witting

Se OiX-løsningerne her.

Læs mere om OiX.

Seks virksomheder havde udfordret mere end 160 studerende i efterårets Open Innovation X-finale med en bred vifte af problemstillinger. En gruppe DTU-studerende vandt 1. pladsen med en datadreven model, der kan optimere fremtidigt ølsalg for virksomheden Royal Unibrew.

Af Rikke Pape Thomsen

Efterårets Open Innovation-X på DTU havde håndtering og tolkning af gigantiske datamængder fra danske virksomheder som centralt omdrejningspunkt. Feltet af udfordringer spændte vidt fra vindmølle-optimering, bakterievækst i fødevarefremstilling til indkøbsvaner hos den danske forbruger.

Vinderteam pitchede fra Sydkorea

Et enkelt team havde valgt at løse Royal Unibrews problemstilling, hvor vejrdata, produktion og salg af øl var nøgleord. Og de vandt finalen med en ”Beer Forecast model”. Analysechef Kasper Andreasen fra Royal Unibrew siger:

”Vi synes, det var fedt at se unge skarpe hjerner arbejde med vores data og give et bud på, hvordan man kan udnytte de store datamængder til fremtidig forretning. Vi kender endnu ikke de studerende så godt, men ser frem til at komme i dialog med dem igen og høre endnu mere om deres løsning.”

Holdet bag Beer Forecast består af fire DTU studerende, der var et af finale aftenens helt særlige indslag, da de pitchede fra det tekniske universitet KAIST i Korea, hvor de alle er på udvekslingsophold.

Pris til den bedste pitch
"Det var fedt at se unge skarpe hjerner arbejde med vores data og give et bud på, hvordan man kan udnytte de store datamængder til fremtidig forretning."
Kasper Andreasen, analysechef hos Royal Unibrew

Ved den just afholdte OiX-finale, hvor virksomheder byder ind med konkrete udfordringer for deres forretning til de studerende, var prisuddelingerne udvidet til også at hylde det bedst performende team og den bedst pitch. Det var to velklædte DTU-gutter fra team BeSMART, der blev udråbt til de skarpest formidlende.

”Vi gik målrettet efter at vinde bedste pitch og blev rost for en visuelt imponerende og klart formidlet præsentation. Det er en super vigtig disciplin at være i stand til at formidle og pitche ingeniørrelaterede projekter effektivt,” fortæller en glad Christopher Gregers-Høegh.

OiX – connecting students and cooperations blev i dette efterår afholdt i tæt samarbejde mellem DTU Skylab og DTU Compute, hvor OiX har været en del af Big Data Business Academy-projektet og er finansieret af Industriens Fond, herunder OiX-priserne på samlet 100.000 kr.

De seks deltagende virksomheder var Anemo Analystics, Chr. Hansen, COOP, Forsyning Helsingør, Royal Unibrew og Telia.

Relaterede Videoer  

Vis flere