Foto: Bjørn Lymann Jespersen

DTU i spidsen for Nordic Five Tech

Ambitionen er at udbygge samarbejdet til helt nye områder, når DTU overtager formandsposten for Nordic Five Tech.

Fra juni og et år frem er DTU formand for en alliance af de stærkeste tekniske universiteter i Norden. Nordic Five Tech (N5T) er en eksklusiv strategisk alliance mellem de fem førende tekniske universiteter i Danmark, Finland, Norge og Sverige. Alliancen samarbejder om forskning, uddannelse og innovation.

Ambitionen er at udbygge samarbejdet til helt nye områder. Og et af de nye initiativer, der skal realiseres i det kommende år, er efteruddannelse.

Ideer skal udveksles

"I alle nordiske lande er der fokus på teknologisk kompetenceudvikling af arbejdsstyrken og livslang læring, og som tekniske universiteter skal vi stå klar til at imødekomme behovene. Derfor er det vigtigt, at vi samarbejder og udveksler gode idéer," siger forretningsudvikler Helle Rønne Warburg.

Under DTU’s formandskab vil de fem nordiske universiteter også udbrede samarbejdet til andre områder. For eksempel er man enige om konkrete initiativer, der skal fremme udvekslingen både på bacheloruddannelserne og ph.d.-niveau. Derudover vil man styrke samarbejdet omkring forskning inden for særligt udvalgte områder.

Et af de nystartede initiativer handler om at gøre Norden til den største og bedste globale hub for studenterdrevne startups. Initiativet hedder ’extended entrepreneurship campus’ og giver de studerende mulighed for at udnytte faciliteter, viden og netværk i hubs for studenterinnovation og entreprenørskab på tværs af universiteterne.

Samarbejde skal styrkes

Når DTU til juni næste år overlader formandskabet til finske Aalto, er det ifølge rektor Anders Bjarklev ambitionen, at samarbejdet i Nordic Five Tech skal være endnu stærkere:

"Det er en del af DTU’s strategi at udvikle vores internationale alliancer med andre tekniske eliteuniversiteter og udvide samarbejdet til nye områder, hvor det skaber merværdi. Det skal blive til noget."

Du kan læse mere om Nordic Five Tech her eller på deres hjemmeside.