Foto DTU Space

DTU bidrager til skoleforsøg med ny praktikform

Satelitter
Tranegårdskolen i Hellerup og DTU afprøver en ny projektorienteret praktikform. Fire elever skal løse en opgave om satellitkommunikation i Arktis.

En skoledag i begyndelsen af november var lidt længere og mere intens end sædvanligt for fire elever fra Tranegårdskolen i Hellerup. Her skulle de nemlig i gang med deres praktik på DTU, hvor de skal løse en opgave, der er tættere på virkeligheden, end praktikforløb i folkeskolen normalt kommer.

De fire 8. klasseelever Josephine Rømer Frost, Edith Juul-Pedersen, Julius Bogs Eriksen og Frederik Zarghetta deltager nemlig i en ny praktikform, som Tranegårdskolen tester i øjeblikket. Ideen er at bringe praktikken så tæt på virkeligheden som muligt gennem en opgave, der relaterer til et konkret projekt.

Den udfordring har civilingeniør og direktør Kaj Juul-Pedersen taget op på vegne af DTU, hvor han er medlem af repræsentantskabet og sidder i Advisory Board’et på DTU Space.

"Det er nu, inden de kommer videre til gymnasiet, at interessen skal vækkes"
Kaj Juul-Pedersen, direktør og medlem af Advisory Board’et på DTU Space

I samarbejde med DTU Space og konsulentvirksomheden RadioLab Consulting har han stillet de unge en opgave, hvor de skal undersøge elementer af forretningsmuligheder og tekniske aspekter omkring etablering af et satellibaseret kommunikationsnetværk i det arktiske område.

”Det er en rigtig god ide, skolen har fået, og jeg synes, det er vigtigt, at vi støtter op om det og ad den vej bidrager til at styrke interessen for naturvidenskab og teknik blandt de unge. Det er nu, inden de kommer videre til gymnasiet, at interessen skal vækkes” forklarer den initiativrige direktør, der også er formand for virksomheden Dencrypt, der er udsprunget af DTU Compute.
Opgaven relaterer direkte til et stort projekt inden for området, som han selv er i gang med at udvikle sammen med en række nordiske partnere. Projektet kaldes ARSARNERIT og er et bredbånds-satellitkommunikationssystem til Arktis.

På DTU har de unge nu fået en introduktion til projektet. De kommende to uger skal de arbejde videre med det og blandt andet undersøge forretningsmæssige og tekniske problemstillinger omkring satellitkommunikation i Arktis, før de afleverer deres praktikopgave om emnet. I denne periode kommer de på yderligere besøg hos DTU.

”Vi har brug for flere ingeniører i Danmark, så det er vigtigt, at de unge får kendskab til ingeniøruddannelserne her på DTU. Det især kvinder, der mangler, og derfor er jeg glad for, at der både er drenge og piger med i det forløb, vi nu bidrager til,” siger Kaj Juul-Pedersen.