Foto: Rasmus Degnbol

DTU spinout vinder Danish Tech Challenge 2016

Hardware og komponenter Telekommunikation
Bifrost Communications med den tidligere DTU’er Jesper Bevensee Jensen i spidsen vandt årets hovedpræmie på 500.000 kr. i iværksætterkonkurrencen Danish Tech Challenge.

Marketenderiet i Valby var fyldt til sidste plads, da der torsdag den 12. januar for tredje år i træk skulle kåres en vinder blandt de seks virksomheder, der havde nået finalen i Danish Tech Challenge. Årets felt spændte vidt - fra robotter, som er designet til at selv mindre børn kan bruge dem, til vinderne fra Bifrost Communications, der har opfundet en banebrydende metode til at øge transmissionsdistancen- og kapaciteten på fiberoptiske signaler og netværk, hvilket potentielt kan spare internetudbydere for milliarder af kroner på verdensplan.

Efter oplæg fra samtlige seks finalister indtog kronprins Frederik scenen. Han var imponeret over alle de virksomheder, der var en del af Danish Tech Challenge.

”Jeg er stolt og glad over at være her i dag. Det er en kæmpe inspiration for mig, at få lov til at komme her og møde alle de fantastiske mennesker, der står her i dag.”

Før kronprinsen var også erhvervsminister Brian Mikkelsen i rampelyset. Hans tale handlede om, at samfundet skal omfavne og værdsætte iværksætteriet.

”Det er så vigtigt for hele samfundet, at industrien skaber arbejdspladser. Det her awardshow betyder rigtig meget for mig, for Danmark skal være verdens bedste land at være iværksætter i, og det bidrager Danish Tech Challenge til i dag.”

Tak til familien

"Det føles mest af alt som at have slået Usain Bolt i en 100 meter til de Olympiske Lege"
Jesper Bevensee Jensen, Bifrost Communications

Kronprins Frederik åbnede den forseglede konvolut udleveret fra det uafhængige dommerpanel, og til stor applaus fra salen kunne han fortælle, at årets vinder var Bifrost Communications. Hele holdet bag Bifrost med opfinder Jesper Bevensee Jensen i spidsen indtog scenen, og Jesper Bevensee Jensen takkede først og fremmest sin familie for, at den havde fundet sig i, at han nogle nætter pludselig stod op, fordi han i en drøm havde fået løsningen på et af de problemer, livet som iværksætter kan byde på.

Da den store check på 500.000 kr. var overrakt og champagnen sagde Jesper Bevensee Jensen:

”Jeg kan knapt nok tænke lige nu, så glad er jeg! De andre deltagere er så stærke, så det er virkelig et kæmpe klap på skulderen, at vi vandt. Det føles mest af alt som at have slået Usain Bolt i en 100 meter til de Olympiske Lege, tror jeg,” sagde den tydeligt rørte vinder af Danish Tech Challenge 2016.

De seks finalister

Bifrost Communications

Bifrost Communications har udviklet en såkaldt splitter, der med prisvenlig laserteknologi kan forstærke og skille fiberoptiske signaler. Transmissionsdistancen bliver fire gange længere, og otte gange flere brugere kan anvende den samme fiberforbindelse.

Linkaiders
Reachi systemet er et katastrofesikkert kommunikationssystem bestående af håndholdte, robuste enheder, der sender data via hinanden og betjenes af Røde Kors frivillige i katastrofeområdet.

Saninudge

Saninudge er et sensormodul, som monteres på nuværende spritdispensere. Den hjælper de ansatte på hospitaler, så de husker at spritte hænderne af, og kan i sidste ende være med til at sørge for, at færre patienter bliver dødeligt syge af infektioner på landets hospitaler.

Senserna

Senserna har udviklet verdens første trådløse termometer til mikrobølgeovn. Termometeret drives af høstet mikrobølgeenergi og er derfor fri for batterier. De kigger lige nu på andre mulige anvendelser af termometeret.

Shade

En lampe, der kan lyse i alle retninger med mange forskellige indstillinger. Smukt designet af Øivind Slaatto. Begynder en længe ventet crowdfunding-kampagne i februar.

Shape Robotics
Har opfundet robotsystemet Fable, der er intuitivt og let at lege med. Kan bruges af børn fra folkeskolens mindste klasser og hele vejen op til videregående uddannelser. Er designet til at lære børn og voksne at programmere og tænke kreativt.